Międzynarodowa Stacja Kosmiczna na tle tarczy Słońca. Fot. Kuba Kowarczyk [KLIKNIJ BY POWIĘKSZYĆ]

Na zrobienie tego zdjęcia było tylko 0,67 sekundy. Dokładnie 9 maja 2015 roku między godziną 11:57 i 10 sekund a 11:57 i 20 sekund w pasie szerokości 5,5 km i długości ok. 75 km przebiegającym przez okolice Katowic dało się zobaczyć przelot Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na tle tarczy Słońca. Dokładny czas takiego przelotu można znaleźć na stronie Calsky.com

Pas widoczności tranzytu ISS. Fot. Calsky.com

By taki tranzyt uchwycić trzeba wiedzy, szczęścia i odpowiedniego sprzętu. Kuba Kowarczyk z Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii w Katowicach wraz z kolegami pojechał w odpowiednie miejsce i ustawił połączony z aparatem teleskop. Dzień był częściowo pochmurny, ale tuż przed porą tranzytu chmury odsłoniły tarczę słoneczną.

Synchronizowany radiowo zegarek potrzebny był, by dokładnie określić czas zjawiska. Kuba zaczął robić zdjęcia na 5 sekund przed czasem przelotu i zakończył 5 sekund po. Z 44 klatek na dwóch widać Stację przelatującą na tle Słońca. Na górze strony – jedna z nich. Tu powiększenie Stacji:

Powiększenie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na tle Słońca. Wyraźnie widać panele słoneczne. Fot. Kuba Kowarczyk

I jeszcze parametry wykonania zdjęcia:

teleskop: Orion EON 72/430