Wirus odry. Fot. Sanofi Pasteur

W USA udało się wyleczyć 49-letnią kobietę chorą nowotwór przez podawanie jej zmodyfikowanego genetycznie wirusa odry. To kolejny krok w wykorzystaniu inżynierii genetycznej do tworzenia broni przeciwko nowotworom.

Chora cierpiała na szpiczaka mnogiego, a zastosowana terapia polegała na takim przygotowaniu wirusa odry, by rozpoznawał i atakował tylko komórki nowotworowe. Jak podają badacze z Mayo Clinic w Rochester w USA, leczenie polegało na podawaniu ekstremalnie wysokich dawek zmodyfikowanego wirusa. Wynik okazał się doskonały – u kobiety nowotwór całkowicie zniknął.’

Tu jednak konieczne jest ostrzeżenie. Przede wszystkim zakażenie chorego odrą w żadnym razie nie pomoże mu – w opisywanym przypadku wirus sprawdził się tylko dlatego, że został zmodyfikowany genetycznie. Po drugie takie sukcesy to wciąż odosobnione przypadki. Od lat prowadzi się próby leczenia nowotworów przy pomocy terapii opartej na wykorzystaniu wirusów i wciąż jest znacznie więcej niepowodzeń, niż przypadków wyleczenia. Jednak takie wyniki pokazują, że kierunek badań jest dobry i z czasem prawdopodobnie uda się wykorzystać wirusy jako broń przeciwko nowotworom.