Mapa emocji w ludzkim ciele. Ilustracja: Aalto University

Wiadomo, że emocje wywołują silne reakcje fizyczne. Naukowcy z Aalto University ustalili, GDZIE te reakcje są „zlokalizowane” w naszych ciałach, a raczej jak to postrzegają ludzie odczuwający te emocje.

Badając 700 osób z Finlandii, Szwecji i Tajwanu, fińscy naukowcy doszli do wniosku, że obszary ciała, które „uaktywniają się” w chwili odczuwania podstawowych emocji, są uniwersalne bez względu na przynależność etniczną czy kulturową. I tak na przykład niepokój objawia się powszechnie bolesnym skurczem w klatce piersiowej, podczas gdy zakochanie wywołuje wrażenie ciepła i błogości w całym ciele.

Eksperyment przeprowadzono w ten sposób, że najpierw wywoływano w badanych ludziach różne stany emocjonalne, a następnie w ankiecie proszono ich, aby na modelach pomalowali te części ciała, które – jak im się wydaje – są stymulowane przez daną emocję i jakiego typu są to odczucia. Osoby biorące udział w eksperymencie subiektywnie nadały swoim fizycznym wrażeniom określone kolory, wykorzystując do tego komputerowe schematy ludzkich sylwetek. Kolorystykę następnie uśredniono i tak uzyskano ilustrację prezentowaną powyżej.

Nie są to więc wyniki obiektywnego obrazowania, którego efektem jest schemat termiczny ludzkiego ciała (jakby to sugerowały ilustracje), tylko suma subiektywnych wyobrażeń wyrażonych przez uczestników eksperymentu.

Badania te ukazały się w prestiżowym piśmie „Proceedings of the National Academy of Sciences”.