plastisfera2

Odrażające, szkodliwe, zabójcze dla zwierząt… Tymczasem okazuje się, że plastikowe śmieci unoszące się na powierzchni mórz i oceanów przeradzają się w bogate ekosystemy. Jak bogate? W próbkach pobranych z wielu takich skupisk śmieci zidentyfikowano ponad 1000 gatunków, w tym rośliny, glony i bakterie. Co ciekawe, znalazły się tam gatunki jeszcze nieznane nauce. Dlatego badacze ukuli dla plastikowego środowiska specjalną nazwę: plastisfera.

Plastikowe ekosystemy okazały się być bardziej zróżnicowane od tych, które normalnie egzystują w wodzie morskiej, gdzie dominuje dużo mniejsza liczba gatunków. Żyją w nich zarówno heterotrofy (organizmy żywiące się złożonymi substancjami organicznymi), jak i autotrofy, czyli organizmy żywiące się substancjami nieorganicznymi, takimi jak dwutlenek węgla. Odkryto tam również wyspecjalizowane drapieżniki i symbionty.

Naukowcy doszli do wniosku, że plastik formuje coś w rodzaju raf, na których z powodzeniem mogą osadzać się i ewoluować mikroorganizmy. Tak więc plaga oceanów – plastik, który zabija ryby, ssaki morskie i ptaki – okazuje się pożyteczny przynajmniej dla jednego typu organizmów.