captcha image

A password will be e-mailed to you.
Fot. Wokandapix/Pixabay

Fot. Wokandapix/Pixabay

Ludzie, którzy późno się kładą i późno wstają, lepiej wypadają w testach na inteligencję. Jednak ci wstający wcześnie rano mają lepsze wyniki w nauce.

Winston Churchill co wieczór o 20 jadał obiad, a potem zabierał się do pracy. W nocy woleli pracować Karol Darwin i Marcel Proust.

Sowy i skowronki – nauka już dawno potwierdziła, że taki podział naprawdę istnieje i sięga dużo głębiej niż ulubione godziny snu. Okazuje się, że jedni i drudzy odmiennie wypadają w zadaniach sprawdzających potencjał intelektualny. Ci, którzy wstają wcześnie, zazwyczaj dostają lepsze stopnie w szkole, zaś ci sypiający do późna mają ten typ inteligencji, który w dorosłości łączony jest często z lepiej płatną i bardziej prestiżową pracą. Oczywiście istnieje wiele wyjątków, jednak warto przyjrzeć się tym ciekawym badaniom.

Karol Darwin i Winston Churchill najchętniej pracowali nocami. Autorzy: Herbert Rose Barraud/William Timym/Wikimedia

Karol Darwin i Winston Churchill najchętniej pracowali nocami. Autorzy: Herbert Rose Barraud/William Timym/Wikimedia

Przeprowadzili je naukowcy z Uniwersytetu Madryckiego, którzy na początku przeanalizowali naturalny cykl dobowy około 1000 nastolatków. W zależności od ich modeli snu i szczytu dziennej aktywności intelektualnej badacze podzielili nastolatków na nocne marki i ranne ptaszki. Jedna czwarta okazała się skowronkami, jedna trzecia sowami, a pozostali uplasowali się gdzieś pomiędzy tymi kategoriami. Potem uczestnicy badania musieli wypełnić całą masę testów sprawdzających inteligencję i wyniki w szkole. Badacze prześledzili też dokładnie ich stopnie i postępy w nauce.

Sowy uzyskały lepsze wyniki w testach na rozumowanie indukcyjne (wnioskowanie od szczegółu do ogółu), które uznawane jest za jeden z podstawowych wyznaczników ogólnej inteligencji, przekładający się zazwyczaj na dobre wyniki w nauce i później na sukcesy zawodowe. Dlaczego te intelektualne supermoce mogą mieć związek z nocnym trybem życia u sów? To nie jest jasne. Naukowcy próbują to tłumaczyć tym, że noc nie jest naturalną porą aktywności przedstawicieli naszego gatunku, a to, co nietypowe, prawdopodobnie przyciąga nieprzeciętne umysły. Mnie jednak to tłumaczenie nie przekonuje, a związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy nocnym trybem życia a inteligencją jawi mi się jako dość niejasny.

Nocny tryb życia nie sprzyja jednak każdemu typowi wyzwań intelektualnych, co wyszło na jaw, kiedy naukowcy przeanalizowali oceny szkolne sów. Dostają one średnio o 8 proc. słabsze stopnie niż skowronki. Jest na to proste wyjaśnienie: lekcje w szkole zaczynają się zazwyczaj wcześnie rano, kiedy sowy mają jeszcze problem z dobudzeniem się, podczas gdy skowronki są już w swoim żywiole.

Ha! Czas kończyć pisanie, już po północy 😉

Źródło

QUIZ

Chcesz sprawdzić, czy jesteś sową czy skowronkiem?

Wypełnij test – to tylko cztery krótkie pytania. 

A odpowiedzi nie traktuj ze śmiertelną powagą

Źródło: książka „Night School” Richarda Wisemana

 

 

Nie ma więcej wpisów