Dziś Facebooka zalały “transmisje” z kosmosu. Przynajmniej trzy duże fanapage specjalizujące się w wiralowych treściach puszczały u siebie wideo oznaczone jako “LIVE” i przedstawiające widok z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Z opisu wynikało, że właśnie trwa kosmiczny spacer.

Tyle, że to wszystko nieprawda. Po pierwsze dziś nie odbywało się żadne wyjście w przestrzeń kosmiczną. Po drugie takie wideo znalazłoby się na fanpage’u ISS, a nie stronach służących do zbierania lajków.

To, co pokazywano to prawdopodobnie zapis spaceru kosmicznego z 2013 roku, w którym brało udział dwóch rosyjskich astronautów. Facebook niedawno udostępnił technologię pozwalającą na robienie transmisji na żywo nie tylko dzięki telefonom, ale też podłączonemu do komputera profesjonalnemu systemowi wideo. Najwyraźniej kilku cwaniaków zwęszyło okazję i puściło nagranie oznaczając je jako transmisję na żywo.

Czy to bardzo źle? Nie bardzo – w końcu tak czy inaczej można było obejrzeć fajny zapis spaceru kosmicznego. Tyle, że oglądając i lajkując ludzie sądzili, że faktycznie śledzą wydarzenia dziejące się w tej chwili. A to po prostu nieuczciwe, zwłaszcza, że służy po prostu zwiększeniu zasięgu danego fanpage’a i zarobieniu na tym.

Tymczasem Międzynarodowa Stacja Kosmiczna faktycznie prowadzi transmisję na żywo. Nie jest może tak dynamiczna i piękna, jak tamten zapis spaceru. W dodatku bywa, że nic nie widać – na przykład wtedy, gdy popsuje się jedna z kamer albo gdy Stacja leci po ciemnej stronie Ziemi. Ale za to co 45 minut są wschody i zachody Słońca, pięknie widać Ziemię. No i to po prostu PRAWDA 🙂

Jeśli macie ochotę obejrzeć co akurat widać z eksperymentalnej transmisji, możecie zajrzeć na naszą stronę, gdzie widać strumień wideo z kosmosu.