Unia Europejska dopuściła jako dodatek do żywności mączkę białkową ze świerszczy. Z dziwnych powodów wywołało to wielkie oburzenie w niektórych, głównie będących na bakier z nauką, grupach.

Bardzo mi to przypomina inne działania “anty” – te przeciwko szczepieniom, 5G, zmianom klimatu czy GMO. Czyli mnóstwo negatywnych emocji, oburzenie i strach, a z drugiej strony mylenie pojęć i braki w wiedzy. Ciekawe, czy przeciwko dopuszczeniu tego dodatku protestują ci sami ludzi, którzy wcześniej krzyczeli w tamtych sprawach?

Tak czy inaczej – skupmy się na faktach:

1. Unia Europejska już wcześniej dopuszczała do spożycia owady. Nowością jest dopuszczenie mączki jako dodatku do żywności.
  2. Częściowo odtłuszczana mączka może stanowić najwyżej 5% masy końcowego produktu.
  3. Dopuszczenie dotyczy jednej tylko firmy (Cricket One) i jednego gatunku owada – Acheta domesticus, czyli świerszcza domowego.
  4. Badania przed dopuszczeniem mączki Cricket One trwały od 2019 roku.
  5. Mączka może być dodawana tylko do produktów mrożonych lub suszonych.
  6. Na każdym produkcie zawierającym mączkę z owadów musi być informacja o tym składniku oraz o alergenach.
  7. Jedzenie owadów nie jest szkodliwe ani niebezpieczne.
  8. Owady mogą wywołać reakcje alergiczne tak samo jak mogą je wywołać skorupiaki i wiele innych składników żywności.
  9. Chityna (wielocukier) zawarta w pancerzach owadów nie jest szkodliwa ani niebezpieczna. Podobną jej ilość (poniżej 10%) zawierają np. grzyby, bo tworzy ona ich ściany komórkowe.
  10. Owady jako pokarm są bardzo wartościowe i pod tym względem zbliżone do mięsa kręgowców. Oczywiście wszystko zależy od gatunku, stadium rozwoju i wielu innych czynników, ale akurat świerszcze są szczególnie wartościowe. Więcej na ten temat: https://www.damianparol.com/jadalne-insekty/
  11. Hodowla owadów ma znacznie mniejszy wpływ na środowisko niż hodowla kręgowców. Zajmuje mniej miejsca, wymaga mniej energii, powoduje niższe emisje gazów cieplarnianych i zużywa mniej wody. Średnio na wytworzenie 1 kg masy ciała owady zużywają tylko 10% pokarmu, powierzchni i wody i emitują tylko 1% gazów cieplarnianych w porównaniu z wołowiną.
  12. Owady karmione są materią organiczną pochodzenia roślinnego, więc do ich hodowli wykorzystuje się bezpieczne bioodpady.
  13. Owady nie przenoszą chorób i pasożytów, które są wspólne dla człowieka i innych kręgowców, więc ich spożywanie jest bezpieczniejsze niż jedzenie mięsa kręgowców.
  14. Wprowadzanie owadów do diety nie jest elementem światowego spisku mającego na celu wyeliminowanie mięsa i nabiału do 2030 roku czy też inne rzeczy, którymi tak chętnie straszą fanatycy teorii spiskowych.
  15. Mączka białkowa z owadów jest od dawna dodawana do jedzenia dla zwierząt. Nasz pies od wielu miesięcy je taką karmę i bardzo sobie ją chwali.
  16. Kwestia obrzydzenia jest czysto umowna. Produkty, które dla części z nas mogą być odrażające, dla innych nie stanowią problemu. Jadłem owady i zupełnie mi to nie przeszkadza.
  17. Nie ma obowiązku jedzenia potraw z owadów!