Eksperyment z ciężką kulą i piórem w komorze próżniowej. Fot. BBC 2/YouTube

Jeśli upuścić w tym samym momencie kulę do kręgli i pęk piór, to co pierwsze spadnie? To oczywiste, że na Ziemi pierwsza dotknie gruntu kula. A jednak nie! Spektakularne doświadczenie w największej na świecie komorze próżniowej pokazuje, jak oba przedmioty spadają i dotykają podłoża równocześnie. To trzeba zobaczyć!

Ten eksperyment jest jednym z najbardziej spektakularnych przykładów tego, jak zawodzi nas zdrowy rozsądek. Czy cięższe przedmioty spadają szybciej niż lekkie? Całe nasze życiowe doświadczenie krzyczy: TAK! OCZYWIŚCIE! Tymczasem – nie. Masa obiektu nie wpływa na to, jak on szybko spada.
Ale jak to? Jeśli puszczę równocześnie ciężką kulę do kręgli i piórko, to co pierwsze dotknie ziemi? Kula oczywiście. Tyle, że nie ma to nic wspólnego z masą – chodzi tylko i wyłącznie o powietrze. Pióro stawia znacznie większy opór i otaczający je gaz spowalnia opadanie.

Już Galileusz testował tę zasadę, zrzucając ze znacznej wysokości (według niektórych podań – z Krzywej Wieży w Pizie) dwie ciężkie kule o różnych masach, które dotykały gruntu w tym samym momencie. Zademonstrował w ten sposób zasadę równoważności, która mówi, że przyspieszenie obiektu odczuwane w wyniku grawitacji nie zależy od jego masy, gęstości, składu, koloru, kształtu czy czegokolwiek innego.

Zasada zasadą, ale jak sprawdzić, czy ten sam dystans przemierzy jednocześnie ciężka kula do kręgli i lekkie piórko, jeśli pozbawimy ich otoczenie oporu powietrza? Sami to zobaczcie – prof. Brian Cox, brytyjski fizyk z University of Manchester i popularyzator nauki pracujący dla kanału BBC 2, wykonał ten klasyczny eksperyment w największej na świecie komorze próżniowej (o kubaturze 22 653 m sześc.), w należącym do NASA ośrodku Space Power Facility w stanie Ohio, gdzie naukowcy testują satelity, symulując warunki kosmiczne.

I nie szkodzi, że być może niektórzy z Was widzieli ten eksperyment wykonany w naczyniu próżniowym podczas lekcji fizyki – test w komorze próżniowej robi wrażenie nawet na fizykach obserwujących to doświadczenie zza szyby 🙂

Kula do kręgli i piórko – eksperyment w komorze próżniowej. To wideo zapowiada nową serię filmów popularnonaukowych prowadzonych przez prof. Coxa – „Human Universe”.

Doświadczenie przeprowadzone przez prof. Coxa nawiązuje do słynnego eksperymentu przeprowadzonego przez załogę Apollo 15 w 1971 roku na Księżycu. Dlaczego tam? Bo brak na nim atmosfery spowalniającej ruch piórka. Przed wejściem do statku i odlotem z Księżyca dowódca misji David Scott wziął do jednej ręki ważący 1,32 kg młotek, a do drugiej pióro sokoła ważące 30 g. Wypuścił oba równocześnie i oba majestatycznie w tej samej chwili opadły na księżycowy grunt. Brak powietrza sprawił, że grawitacja zadziałała tak, jak powinna. Warto to niezwykłe doświadczenie zobaczyć, mimo że film ma słabą jakość: