Kapsuła Dragon dokująca do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Fot. NASA

To będzie “trzy w jednym”: stacja będzie widoczna nad Polską, do tego w towarzystwie statku zaopatrzeniowego Dragon. W dodatku na jego pokładzie znajdują się przyrządy zbudowane przez Polaków. ISS i Dragona zobaczymy, jeśli pogoda pozwoli.

3 kwietnia 2018 roku z Polski będzie widać dwa jasne przeloty Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS): pierwszy o godz. 20.05-20.09, drugi o 21.42-21.44 (dane dla okolic Warszawy). Po przelocie wyraźnie widocznej stacji trzeba odczekać kilkadziesiąt sekund i wówczas na tej samej orbicie zobaczymy mniejszą kropkę – Dragona (EDIT: widzieliśmy ją nad Piasecznem w okolicach Warszawy ok. godz. 20.10).

Zobaczcie kalendarium najbliższych przelotów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej nad Polską

Pierwsza cieplejsza noc i jasny przelot ISS – już samo to wystarczyłoby, żeby zachęcać Was do obserwacji, jeśli tylko pogoda łaskawie na to pozwoli. Tylko że dodatkiem do dzisiejszego widowiska będzie kapsuła zaopatrzeniowa Dragon lecąca po tej samej orbicie co ISS, widoczna na niebie przed manewrem dokowania do stacji, które ma nastąpić jutro. Jakieś dwa lata temu obserwowaliśmy ISS i towarzyszącego jej Dragona, który mimo swoich niewielkich rozmiarów (6,2 m długości) był doskonale widoczny na nocnym niebie dla nieuzbrojonego oka. Warto więc polować na ten widok!

Wisienką na torcie jest fakt, iż tym razem statek Dragon wiezie częściowo polski ładunek: przyrząd ASIM służący do rejestracji tajemniczych wyładowań w wysokich warstwach atmosfery, w budowę którego zaangażowani byli naukowcy z Centrum Badań Kosmicznych PAN oraz z firmy Creotech Instruments, która zupełnie przypadkiem ma siedzibę w Piasecznie, nieopodal naszego domu 🙂

Statek bezzałogowy Dragon to dzieło firmy SpaceX, które zostało wyniesione w kosmos na rakiecie Falcon 9 z Przylądka Canaveral 2 kwietnia o godz. 22.30 czasu polskiego. Pierwszy stopień tej rakiety wielorazowego użytku był już wykorzystywany w misji wraz z Dragonem w sierpniu 2017 roku. Start i separacja przebiegły pomyślnie i już w środę 4 kwietnia ok. godz. 13 planowane jest cumowanie kapsuły do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Statek przewozi ponad 2,5 tony ładunku – zaopatrzenia i sprzętu służącego do eksperymentów naukowych, w tym instrument ASIM.

Budowa tego przyrządu trwała 10 lat i kosztowała blisko 40 mln euro. W pracach koordynowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną wzięło udział 100 specjalistów z Danii, Norwegii, Hiszpanii, Włoch, Holandii Kanady, USA i Polski. Naukowcy z Centrum Badań Kosmicznych PAN stworzyli projekt i pierwsze modele systemu zasilania oraz dystrybucji energii dla detektora promieniowania gamma, które wchodzi w skład instrumentu. Z kolei Creotech Instruments odpowiadał za montaż urządzenia na ISS.

ASIM będzie badać relacje między tajemniczymi zjawiskami zachodzącymi w czasie silnych burz w stratosferze i mezosferze, na wysokości kilkudziesięciu tysięcy metrów nad powierzchnią Ziemi

komentuje na stronie CBK PAN Jacek Kosiec, dyrektor Programu Kosmicznego w Creotech Instruments.

Dawniej zjawiska te wielokrotnie interpretowane były jako dowody na odwiedziny kosmicznych gości. Przez naukowców bywają nazywane „niebieskimi dżetami”, „duchami” i „elfami”. Nie da się ich jednak obserwować z Ziemi, ponieważ zachodzą w czasie burz, kiedy niebo zasnuwają chmury – Wiele wskazuje jednak na to, że mają wpływ na pogodę na Ziemi, a ich zbadanie pozwoli na tworzenie doskonalszych modeli klimatycznych naszej planety – dodaje Jacek Kosiec.