Pando - największy na świecie organizm. Fot. J Zapell

Pando – największy na świecie organizm. Fot. J Zapell

Płetwal błękitny? A może sekwoja wieczniezielona? Obok największego organizmu na Ziemi można przejść nawet go nie zauważając.

Jeśli pomyśleliście, że największe jest coś, co ma ogromny pień albo ogon, to po prostu jesteście przyzwyczajeni do ludzkiego spojrzenia na to, co jest jednym organizmem. Tymczasem prawdziwe giganty są zbudowane inaczej.

Za największy z organizmów naukowcy uznają żyjącą w stanie Utah w USA topolę osikową o nazwie Pando. To ogromny męski osobnik ważący 6615 ton. Nie stanowi jednak pojedynczego pnia, a rozrośniętą kolonię zajmującą obszar 0,43 kilometra kwadratowego. Pando ma setki niewielkich pni, jednak wszystkie one są identyczne genetycznie i połączone ze sobą systemem korzeniowym.

Pando jest również jednym z najstarszych organizmów na Ziemi – szacuje się, że jego system korzeniowy rozrasta się od ok. 80 000 lat.

Gdyby szukać rekordzistów wśród organizmów zajmujących największą powierzchnię, to zwycięzcą zostałaby gigantyczna grzybnia opieńki ciemnej – pasożytującego na korzeniach drzew grzyba. W amerykańskim Malheur National Forest w Górach Błękitnych w stanie Oregon znaleziono osobnika, który rozciąga się na powierzchni 8,9 km². Zdaniem specjalistów rozrasta się tam od 2 400 lat.

0 0 vote

3 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Jacek Stromecki
3 lat temu

Dodatkowa ciekawostka w tym temacie. Kilka lat temu mówiąc o największym żyjącym organizmie mówiło się o jakimś gatunku grzyba, który chociaż mały na powierzchni to analogicznie pod powierzchnią łączył się grzybnią na dużym obszarze. http://www.bbc.com/earth/story/20141114-the-biggest-organism-in-the-world 😉

HappyMan
1 dzień temu

Wszystko super tylko, że opieńka nie jest pasożytniczym grzybem. Więc on nie pasożytuje.