Tak mógł wyglądać pierwszy seks na Ziemi - w wykoaniu ryb pancernych Microbrachius dicki. Fot. Dr Brian Choo, Flinders University

Tak mógł wyglądać pierwszy seks na Ziemi – w wykonaniu ryb pancernych Microbrachius dicki. Fot. Dr Brian Choo, Flinders University

Naukowcy odkryli, że szczęśliwcem, który jako pierwszy w dziejach Ziemi odbył stosunek płciowy, była niewielka ryba sprzed 385 mln lat, zamieszkująca dzisiejszą Szkocję.

Fot. Roger Jones, London, UK/Nature

Wbrew pozorom seks nie jest stary jak świat i nie zawsze był sprawą oczywistą. Istnieje w końcu wiele innych sposobów rozmnażania się, jak choćby zapłodnienie krzyżowe (u obojnaków) czy zewnętrzne (u większości ryb). Naukowcy z Flinders University w Australii ustalili, że po raz pierwszy na Ziemi stosunek płciowy odbyła dawno wymarła ryba pancerna z gatunku Microbrachius dicki. Rybka była niewielka, liczyła około 8 cm i żyła niegdyś w jednym z jezior leżących na terenie dzisiejszej Szkocji. Opis tego odkrycia ukazał się właśnie na łamach prestiżowego pisma „Nature”.

Naukowcy badający skamieniałość ryby pancernej Microbrachius dicki odkryli w dolnej części jej tułowia dziwną kostną wypustkę w kształcie litery L. Krótkie śledztwo pokazało, że są to walwy, czyli męskie genitalia. Podobnych narządów używają dziś inne ryby, głównie rekiny, jednak naukowcy sądzili, że zapłodnienie wewnętrzne wyewoluowało znacznie później. Dalsze badania pokazały, że samice Microbrachius dicki wyposażone były z kolei we wklęsłe struktury kostne w dolnej części tułowia, idealnie pasujące do narządów męskich. Z tych puzzli wyłonił się pierwszy w dziejach seks.

W takiej pozycji uprawiano seks 385 mln lat temu. Fot. Dr Brian Choo, Flinders University

W jakiej pozycji odbywano stosunki płciowe przed 385 mln lat? Naukowcy uważają, że kształt odkrytych narządów nie zezwalał na pozycję misjonarską, tylko na boczną, którą kierujący badaniami prof. John Long porównuje do pozycji, w jakiej tańczy się kadryla.

To niejedyne dziwactwo w zachowaniu ryb pancernych, jakie odkryli naukowcy. Mogły one utrzymywać się w pozycji wyprostowanej, przytrzymując się siebie niewielkimi, przypominającymi ramiona płetwami, zupełnie jakby się trzymały pod ręce.

Co ciekawe, zapłodnienie wewnętrzne nie rozpowszechniło się 385 mln lat temu i wkrótce po tym, jak się pojawiło –  zanikło, a ryby wróciły do zapłodnienia zewnętrznego. Dopiero kilka milionów lat później kopulacja pojawiła się ponownie – u przodków rekinów i płaszczek.

Zobaczcie, jak mógł wyglądać pierwszy w dziejach seks: