Ziemia widoczna znad powierzchni Księżyca. Fot. NASA/GSFC/ASU

Ta fotografia wygląda dziwnie, wręcz niewiarygodnie: ponad ponurą, pagórkowatą powierzchnią Księżyca widać niezwykle jasną, błękitną Ziemię. To prawdziwe zdjęcie, nie fotomontaż.

18 grudnia 2015 roku NASA opublikowała zdjęcie Ziemi i Księżyca, którego autentyczność była przez wielu podważana. Potwierdzamy: to prawdziwa fotografia naszej planety i Srebrnego Globu (chciałoby się powiedzieć: grafitowego) wykonana 12 października 2015 roku przez sondę Lunar Reconnaissance Orbiter, która krąży wokół Księżyca od 2009 roku.

Sonda przesyła na Ziemię fotografie czarno-białe, więc jedyną ingerencją w tę fotografię jest dodanie jej kolorów, w jakich nasz glob widoczny jest z kosmosu. Tę delikatną operację przeprowadzili specjaliści NASA w dziedzinie obróbki zdjęć z Arizona State University i Goddard Space Flight Center. Można więc mieć pewność, że nie przeholowali z błękitem. Cóż, mieszkamy na tak pięknej planecie, że naturalnie wygląda jak poprawiona Photoshopem 😉 Z kolei powierzchnia Księżyca jest ciemnoszara, choć my jesteśmy przyzwyczajeni do oglądania jej w jaśniejszym odcieniu dzięki oświetleniu promieniami Słońca.

Zobaczcie, jak wygląda to zdjęcie w oryginale (z lewej), z poprawioną jasnością (pośrodku) i z dołożonymi kolorami Ziemi (z prawej):

Ziemia widoczna znad powierzchni Księżyca. Fot. NASA/GSFC/ASU

A oto pierwsze zdjęcie Ziemi znad powierzchni Księżyca zrobione przez sondę Lunar Orbiter I w sierpniu 1966 roku. Fot. NASA/LPI/USGS:

Ziemia widoczna znad powierzchni Księżyca w obiektywie sondy Lunar Orbiter I, 1966 rok. Fot. NASA/LPI/USGS