Fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Łazik Curiosity sfotografował na Marsie skały wyglądające m.in. jak wielki sękacz. Trudno uwierzyć, że to zdjęcia świata odległego od nas o kilkadziesiąt milionów kilometrów, a nie fotografie jednej z ziemskich pustyń.

Łazik Curiosity zajął się badaniem dolnych partii Aeolis Mons, centralnego wzniesienia w gigantycznym kraterze Gale, którego wysokość ponad dnem krateru dochodzi do 5500 metrów. Skały, które sfotografował 8 września 2016 roku robot należący do NASA, znajdują się u podstawy tego wzniesienia. Duża szczegółowość i rozdzielczość zdjęć sprawiają, że mogą one rywalizować z krajobrazami uchwyconymi na ziemskich pustyniach. I rzeczywiście wyglądają bardzo podobnie do nich. Naukowcy z zespołu Curiosity mieli przemożne wrażenie, że patrzą na zdjęcia jednej z pustyń położonych na południowym zachodzie USA, jak słynna pustynia Mojave.

Fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Widniejące na marsjańskich zdjęciach wzniesienia i płaskowyż to bardzo stare piaskowce, niegdyś uformowane przez wiatr, a teraz zniszczone przez erozję i zmieniane chemicznie przez wody gruntowe. Badając te grzbiety, naukowcy chcą dowiedzieć się więcej o procesie formowania się krajobrazu na Marsie: dlaczego z planety pełnej rzek i jezior stał się wysuszonym na pył pustynnym globem.

Fot. NASA/JPL-Caltech/MSSS

Curiosity wylądował w pobliżu Aeolis Mons w 2012 roku. W 2014 roku dotarł do podnóża góry, po drodze znajdując dowody na to, że niegdyś w tym miejscu znajdowało się jezioro, w którym istniały dogodne warunki do rozwoju mikroorganizmów. Jeśli więc na Marsie kiedykolwiek istniało życie, to mogło zamieszkiwać właśnie tę okolicę. Skały leżące u podstawy Aeolis Mons powstały miliardy lat temu wskutek nagromadzenia się osadów w obrębie dawnego jeziora.