powiekszanie3

Co jest najmniejsze, a co największe we Wszechświecie? I jak bardzo jest to odległe od jakichkolwiek naszych wyobrażeń o skali wielkości tego, co nas otacza? Zobaczcie naukową animację, która pozwala na powiększenie i pomniejszenie Wszechświata do granic (dla nas) absolutnych.

Co jest większe: kwark powabny czy dziwny? I jak mają się do tego rozmiary wysokoenergetycznego neutrina? Wydawałoby się, że to jedne z najmniejszych cząstek, jakie istnieją, a tymczasem do końca skali jeszcze daleko! Poruszając się po niej za pomocą suwaka, trzeba jeszcze wiele rzędów wielkości minąć, by dotrzeć do długości Plancka, najmniejszej długości we Wszechświecie mającej sens fizyczny. Obok niej zobaczycie strunę – element jednej z intrygujących teorii fizycznych.

powiekszanie2

A teraz pojedźmy w drugą stronę – od świata Minecrafta 😉 ku planetom, gwiazdom, dużym gwiazdom, niemożliwie dużym gwiazdom, gwiazdom naprawdę gargantuicznym i gwiezdnym potworom. Myślicie, że Aldebaran to gigant? Porównajcie go sobie z rozmiarami czerwonego hiperolbrzyma VY Canis Majoris. Ale to dopiero początek, bo potem zaczynają się obiekty łamiące umysł: coraz większe mgławice, przy których Filary Stworzenia to pyłki, galaktyki karłowate i te całkiem wielkie, którym i tak daleko rozmiarami do gromad, supergromad i w końcu do potęgi widzialnego Wszechświata. O wszystkich widocznych w animacji obiektach możecie przeczytać krótką informację.

Ewolucja nie wyposażyła nas w mechanizmy poznawcze pozwalające na swobodne poruszanie się pomiędzy tymi wszystkimi wielkościami. Zawrót głowy zaczyna się już na poziomie wielkich gwiazd po jednej stronie i jąder atomowych po drugiej. Tym bardziej warto obejrzeć tę niezwykłą, otwierającą umysł animację.

Animację pozwalającą na pomniejszanie i powiększanie Wszechświata znajdziecie pod tym linkiem

A jeśli nie będziecie mieli dość, to obejrzyjcie podobną i chyba jeszcze ładniejszą animację, do stworzenia której użyto nie grafik, tylko fotografii lub wiernych grafik 3D.

0 0 vote

2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Krzysiek
3 lat temu

„Ewolucja nie wyposażyła nas w mechanizmy poznawcze …” – słoneczko, jeśli wierzysz, że ewolucja wyposażyła nas w cokolwiek, to jesteś w stanie uwierzyć chyba we wszystko, co ci się powie. Może i ty „powstałaś” z wody i błota, ale reszta ludzkości powstała z … ludzi. Daj spokój, ogarnij się i przestań wierzyć we wszystko, co usłyszysz, ze szkołą włącznie. WŁĄCZ MYŚLENIE.

Reply to  Krzysiek
3 lat temu

„Słoneczko” możesz zwracać się do swojego chomika. A Twoja ignorancja pokazuje, że i z nim nie masz o czym rozmawiać.