Jak zneutralizować zapach czosnku? Fot. David Goehring/Flickr

Jak pozbyć się zapachu czosnku z ust? Teraz mamy na to naukową odpowiedź.

Uwielbiam czosnek, również świeży. Mniej uwielbiam smak w ustach, jaki po nim zostaje. No, ale wreszcie ktoś zajął się tym zagadnieniem z naukową precyzją: badacze z wydziału nauki i technologii żywienia z Uniwersytetu Stanowego Ohio doświadczalnie sprawdzili, jakie potrawy najskuteczniej pomagają neutralizować uciążliwy zapach surowego czosnku. Jego wyjątkowa uporczywość to efekt działania czterech organicznych związków siarki, które nie są rozkładane podczas trawienia, tylko wydalane z organizmu wraz z oddechem i potem. Jak się go pozbyć? Naukowcy wskazują, że najlepiej neutralizują go: jabłka, zielona herbata, natka pietruszki, sok cytrynowy i mleko.

Najskuteczniejszym neutralizatorem czosnku jest jabłko. Owoce, które ciemnieją w kontakcie z powietrzem zawierają utleniający enzym, oksydazę polifenolową, która uruchamia łańcuch reakcji unieszkodliwiających uporczywe związki siarki, w tym sulfid allilowometylowy (AMS), z którym nasz organizm najsłabiej sobie radzi.

Te same polifenole obecne są również w zielonej herbacie, więc warto nią popić czosnkowy posiłek. Wysoką zawartość polifenoli ma również natka pietruszki – o tym, że należy nią zagryzać czosnek, słyszałam już wcześniej.

Sok z cytryny również jest skuteczny w walce z czosnkowymi smrodami. Powód? Napoje o kwasowym odczynie poniżej 3,6 pH, niszczą enzym o nazwie allinaza, który jest aktywowany podczas gniecenia czosnku i wzmaga zapachowe właściwości zawartych w nim związków siarki.

Ci sami naukowcy dowiedli wcześniej, że z zapachem czosnku dobrze sobie też radzi tłuste mleko, pod warunkiem jednak że wypija się je w trakcie, a nie po posiłku.

Czosnek zostawia niepiękny zapach, ale ma wiele dobroczynnych właściwości. Działa jak naturalny antybiotyk niszczący bakterie w układzie pokarmowym i oddechowym, wspomaga metabolizm tłuszczów, obniżając poziom cholesterolu we krwi, obniża też poziom cukru we krwi. Obecność zawartych w nim  związków siarki mobilizuje krwinki białe do obrony organizmu przed zarazkami.