captcha image

Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.
thirsty-man-937395_1280

Jeśli uprawiasz sport, musisz kontrolować poziom nawodnienia organizmu. trzeba jednak pamiętać, że przesada może być niebezpieczna (fot. Pixabay)

O konieczności picia co najmniej ośmiu szklanek wody dziennie piszą magazyny o zdrowiu i często mówią o tym dietetycy. Najnowsze badania dowodzą jednak, że picie takiej ilości wody wcale nie musi być korzystne dla zdrowia. Ile więc wody powinniśmy wypijać?

Słyszeliśmy to wszyscy – nawadnianie jest bardzo ważne. Nie tylko dla ćwiczących i dbających o linię, ale dla każdego, kto poważnie podchodzi do kwestii zdrowia. Osiem szklanek wody dziennie stało się pewną regułą, którą przyjmujemy, myśląc o zdrowym odżywianiu. Naukowcy dowodzą jednak, że picie takiej ilości wody nie jest obowiązkowe dla każdego, a nawet może mieć niepożądane konsekwencje.

Skąd jednak mamy wiedzieć, jaka ilość wody jest dla nas bezpieczna? Z pomocą przychodzą nowe badania naukowe.

Czy wiesz, kiedy przestać pić?

Fot. Peter van der Sluijs/Wikimedia

Fot. Peter van der Sluijs/Wikimedia

Australijscy naukowcy z Monash University twierdzą, że znaleźli odpowiedź na to pytanie. Postanowili udowodnić, że pierwszym sygnałem od naszego organizmu, świadczącym o nadmiernym nawodnieniu, są trudności z przełknięciem kolejnej szklanki płynu. W tym celu przebadano grupę osób, którym kazano pić wodę w zalecanej ilości – nie tylko po intensywnych ćwiczeniach, ale także podczas zwykłych codziennych zadań.

Okazało się, że efekt blokady w gardle lub odruch wymiotny podczas spożywania napoju pojawiał się u badanych z pewną regularnością, niezależnie od rodzaju aktywności. Ponadto badaną grupę poddano obserwacji za pomocą funkcjonalnego rezonansu magnetycznego. Sprawdzano aktywność obszarów mózgu podczas braku przesytu wodą, a następnie po wystąpieniu wyżej wymienionych objawów nadmiernego nawodnienia. Okazało się, że przy wysokim nawodnieniu rośnie aktywność prawego płata czołowego mózgu. To zdaniem naukowców oznaczało, że organizm walczył o przezwyciężenie objawów nadmiernego spożycia wody.

Dlaczego w ogóle to badać?

Badania te pokazują, że ludzki organizm nie jest tworem podlegającym sztywnym regułom. Naukowcy usiłują sprawdzić, czy nasz organizm wypracował odpowiedni system obrony przez nadmiernym spożyciem płynów. Bo nadmiar wody może poważnie nam zaszkodzić. Jak stwierdził Paracelsus: „Tylko dawka czyni, że dana substancja nie jest trucizną”.

Jedną z częstych przypadłości spowodowanych nadmiernym spożyciem wody jest hiponatremia, czyli obniżony poziom sodu w surowicy krwi. Czasem przyczyną hiponatremii może być także odwodnienie, ale to ta wywołana przez przewodnienie jest najbardziej niebezpieczna. Niedobór sodu w surowicy krwi wywołany nadmiernym spożyciem wody może prowadzić do  obrzęku mózgu, który często kończy się śmiercią.

Jakie są objawy hiponatremii?

Hiponatremia objawia się przede wszystkim neurologicznie. Do jej wczesnych objawów należą osłabienie i nudności, później pojawiają się bóle głowy, zaburzenia świadomości, omdlenia, a nawet drgawki i śpiączka. W ostatniej fazie dochodzi do zatrzymania akcji serca i oddechu.

Na hiponatremię najbardziej narażeni są sportowcy – przewodnienie połączone z poważnym wysiłkiem fizycznym może doprowadzić organizm nawet do nagłej śmierci – również w trakcie wysiłku.

– Zdarzały się przypadki maratończyków, którzy zachęcani przez trenerów i dietetyków przewadniali się podczas biegu i niestety nie dobiegali do mety. Było kilka przypadków śmiertelnych. Gdyby słuchali ciała, a nie zaleceń, wszystko byłoby w porządku – mówi kierownik grupy badawczej, profesor Michael Farrell z australijskiego Monash University.

Choć badanie przeprowadzono na niewielkiej grupie i jest ono dopiero wstępem do kolejnych testów, warto zastanowić się, czy niewolnicze poświęcenie regułom na pewno nie wyrządzi nam krzywdy. Picie wody jest niewątpliwie zdrowe, jednak wypracowywanie własnych norm może okazać się jednak dla nas korzystniejsze.

Ile wody jest w człowieku? Fot. allthecolor/Flickr

Ile wody jest w człowieku? Fot. allthecolor/Flickr

Wcześniejsze badania i publikacje dotyczące mitu 8 szklanek wody dziennie:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2151163/
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0738081X10000465
http://ndt.oxfordjournals.org/content/29/7/1377.full
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16551310

 

Osiem szklanek wody dziennie? Są kolejne dowody na to, że to przesada
5 (100%) 4 głosów

Czego u nas szukaliście?

  • wiast

    Na studiach często graliśmy w karty na wodę. Polegało to na tym, że przegrywający daną rundę wypijał szklankę wody. Mój niechlubny rekord to 14 szklanek w ciągu mniej więcej godziny, ale byli i tacy, co w ciągu tej godziny wypijali i ponad 20 szklanek. Nikt nie umarł, nikt nie zemdlał, jedynym objawem były wizyty w toalecie co kilka minut. Nawet żartowaliśmy, że po ósmej szklance woda wchodzi jak… woda.

    Znam też relację amerykańskiego mistrza w biegach górskich, który zalecał przed biegiem picie ile tylko się da. U niego skutkowało to tym, że przez pierwszą godzinę biegu sikał kilkanaście razy, ale potem i tak bieg wygrywał, bo unikał odwodnienia dotykającego sporą część innych biegaczy. Ja też doświadczyłem odwodnienia na górskim ultramaratonie i rzeczywiście pamiętam, jak bardzo wtedy zwolnilem tempo.

    I trzecia rzecz: mam chore nerki i do niedawna w związku z tym musiałem pić co najmniej 3 L wody dziennie, a spotkałem i takich, co mieli pić ponad 5 L wody. I gdy pytałem nefrologów o przewodnienie, to twierdzili, że jest ono praktycznie niemożliwe (organizm sam wyreguluje ilość wody oddawaniem moczu), chyba że ktoś jest dializowany, co oznacza, że jego nerki praktycznie nie pracują.

    Podsumowując moje doświadczenie i opinie znanych mi lekarzy: generalnie w życiu przewodnienie raczej nam nie grozi, a prawdziwym niebezpieczeństwem jest odwodnienie. I tego wolę się trzymać.

    • Rzecz nie w tym, że pije się dużo wody, tylko w tym że można wypić zbyt dużo w krótkim czasie. Nerki mają pewną skończoną wydajność wydzielniczą, organizm może ją zwiększyć przez wydzielenie pewnych hormonów, ale to trochę trwa. W USA parę lat temu podczas konkursu radiowego zmarła kobieta która wypiła 6 litrów wody w ciągu godziny, a przyczyną zgonu było właśnie przewodnienie.

    • r4aurean

      Podejrzewam, że problemem może być wypłukiwanie minerałów z organizmu przez nadmierne spożycie wody. Z drugiej strony, gdy woda jest zbyt wysoko zmineralizowana może być problem z osadzaniem się metali (sód, wapń) w nerkach. Nie jestem jednak co do tego pewien.

Nie ma więcej wpisów