Malowidła z jaskini Pech Merle we Francji sprzed 18-27 tys. lat. Fot. Wikimedia

Badania pokazują, że to paleolityczne kobiety mogły być autorkami większości zachwycających malowideł naskalnych, ukazujących polowania na mamuty czy jelenie.

Do tej pory sądzono, że stworzyli je mężczyźni-myśliwi, by uwiecznić swoje łowieckie triumfy. Obok tych obrazów artyści pozostawili swoje „podpisy” – odciski czy obrysy dłoni. To właśnie one naprowadziły naukowców na pomysł, że obrazy namalowały kobiety, a nie mężczyźni.

Cueva de las Manos w Argentynie. Odciski dłoni sprzed 9–13 tys. lat. Fot. Wikimedia

Sprawą zajął się 10 lat temu archeolog Dean Snow z Uniwersytetu Stanowego w Pensylwanii, kiedy trafił na badania brytyjskiego biologa Johna Manninga, który dowodzi, że palce kobiet i mężczyzn mają inny stosunek długości. Snow przyjrzał się odciskom dłoni na ścianach jaskini Pech Merle w południowej Francji i doszedł do wniosku, że musiały je pozostawić kobiety.

Naukowiec opracował algorytm, w którym wykorzystał dane o rozmiarach dłoni ludzi o pochodzeniu europejskim, a następnie przetestował za jego pomocą większość paleolitycznych odcisków dłoni pozostawionych na Starym Kontynencie. Okazało się, że 75 proc. z nich należało do kobiet.

Jaskinia Chauveta we Francji,  jedna z najpiękniejszych naskalnych galerii Europy, licząca 31 tys. lat. Fot. Wikimedia

Jaskinia Chauveta we Francji, jedna z najpiękniejszych naskalnych galerii Europy, licząca 31 tys. lat. Fot. Wikimedia

Te odkrycia budzą jednak kontrowersje, bo kilka lat temu biolog ewolucyjny R. Dale Guthrie opublikował badania, z których wynika, że większość paleolitycznych odcisków dłoni pozostawili dorastający chłopcy.

Najbardziej znane jaskiniowe odciski dłoni pochodzą sprzed 12-40 tys. lat i znalezione zostały w południowej Francji, północnej Hiszpanii, a także w Australii, Argentynie, Afryce i na Borneo.

Jaskinia Lascaux we Francji. Malowidła liczą 17300 lat. Fot. Wikimedia