Eta Akwarydy. Fot. Rocky Raybell/Flickr

Od 4 do 6 maja 2017 przypada maksimum eta Akwarydów – roju meteorów będącego pozostałością po przelocie komety Halleya.

Niemal to przegapiliśmy! Maksimum roju eta Akwarydów rozpoczęło się już wczorajszej nocy, z 4 na 5 maja. Najbliższej nocy (z 5 na 6 maja) liczebność meteorów powinna być podobna do wczorajszej.

Eta Akwarydy a kometa Halleya

Ten rój meteorów powstał wskutek przelotu w pobliżu Słońca jednej z najbardziej znanych komet – komety Halleya. Ogrzewając się od Słońca, kometa pozostawiła po sobie w przestrzeni kosmicznej pasmo szczątków – drobin pyłu i lodu. Przedzierając się przez atmosferę, drobiny pyłu jonizują ją, tworząc tzw. ślady meteorowe. To te świetliste linie widoczne na niebie. Mają one kilka-kilkadziesiąt kilometrów długości.

Drobiny pozostawione przez kometę Halleya wpadają w atmosferę z prędkością 66 km na sekundę, należą więc do tzw. szybkich meteorów. Cechą charakterystyczną tego roju jest to, że tworzone przez niego smugi są stosunkowo długie i nie znikają od razu, ale pozostają widoczne jeszcze przez chwilę. To ułatwia obserwacje.

Jak obserwować eta Akwarydy?

Gwiazdozbiór Wodnika. Fot. Till Credner/Wikimedia

Radiant eta Akwarydów, czyli miejsce, z którego meteory „wystrzeliwują” na niebie, jest zlokalizowany w pobliżu gwiazdozbioru Wodnika (stąd nazwa roju). Gwiazdozbiór ten jest nisko położony i w Polsce wschodzi ponad południowo-wschodni horyzont dopiero o godz. 2 w nocy. Tym niemniej warto doczekać do tej godziny (zwłaszcza że możemy liczyć w tym czasie na w miarę czyste niebo nad większą częścią naszego kraju), bo eta Akwarydy mogą okazać się spektakularne – będą „wystrzeliwać” w górę, pozostawiając za sobą długie i nieprędko znikające smugi.

Eta Akwarydy nie są tak liczne jak np. sierpniowe Perseidy, bo – jak podaje Polski Astrobloger – najbliższej nocy będzie można zobaczyć do 40 zjawisk na godzinę (Perseidy sięgają 100). Z kolei inne źródła mówią o 60, a nawet 80 zjawiskach związanych z eta Akwarydami na godzinę.

Plusem podczas tych obserwacji będzie to, że zanim na niebie pokażą się eta Akwarydy, zajdzie Księżyc, który dąży już do pełni i jest w tych dniach dość jasny. A im ciemniej, tym lepiej będzie widać meteory.

Okres aktywności eta Akwarydów trwa od około 20 kwietnia do 20 maja.