Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.
Widok Ziemi z kaery zainstalowanej na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Fot. NASA

Widok Ziemi z kamery zainstalowanej na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Fot. NASA

Teraz można NA ŻYWO oglądać widoki roztaczające się z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej! Żyjemy w naprawdę ciekawych czasach 🙂

NASA umieściła na zewnątrz stacji cztery kamery o wysokiej rozdzielczości, które przekazują na Ziemię obraz w czasie rzeczywistym. Widok zapiera niekiedy dech w piersiach, ale bywa też niemal czarny i niewyraźny, kiedy stacja znajduje się po ciemnej stronie naszego globu. Kiedy obraz jest szary, oznacza to, że kamery są wyłączone.

Jest to część eksperymentu edukacyjnego prowadzonego przez NASA we współpracy z amerykańskimi szkołami średnimi. Jego celem jest m.in. zrozumienie zasad działania sprzętu wystawionego na dużą rozpiętość temperatur i promieniowanie kosmiczne.

Trzeba jednak pamiętać, że transmisja to jeden wielki eksperyment – od czasu do czasu jest przerywana i wtedy widać jedynie szary obraz. Ale nie ma się co zniechęcać – najlepiej wrócić za kilka minut czy godzin i sprawdzić: pewnie już będzie działało.

Live streaming video by Ustream

Oczywiście relacja na żywo różni się znacznie od przepięknych zdjęć robionych przez astronautów świetnymi aparatami fotograficznymi – relacja wideo ma swoje ograniczenia, nawet jeśli prowadzona jest w jakości HD.

Aby astronautom lepiej się fotografowało Ziemię, na stacji zainstalowano specjalne panoramiczne okno o nazwie Cupola (po włosku: kopuła). Załoga stacji prześciga się, kto zrobi najlepsze zdjęcie Ziemi. Moim zdaniem na wyżyny sztuki fotografowania wspiął się astronauta NASA Scott Kelly – galerię jego najlepszych zdjęć pokazujemy u nas na blogu. Przy okazji: Kelly zasłynął też jako jeden z bliźniaków biorących udział w eksperymencie, w którym badano wpływ przebywania w kosmosie na ludzki organizm.

Astronautka Europejskiej Agencji Kosmicznej, Włoszka Samantha Cristoforetti, fotografuje Ziemię przez Cupolę. Fot. NASA