Widok Ziemi z kaery zainstalowanej na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Fot. NASA

Widok Ziemi z kamery zainstalowanej na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Fot. NASA

Teraz można NA ŻYWO oglądać widoki roztaczające się z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS)! Żyjemy w naprawdę ciekawych czasach 🙂

NASA umieściła na zewnątrz stacji cztery kamery o wysokiej rozdzielczości, które przekazują na Ziemię obraz w czasie rzeczywistym. Widok zapiera niekiedy dech w piersiach, ale bywa też niemal czarny i niewyraźny, kiedy stacja znajduje się po ciemnej stronie naszego globu. Kiedy obraz jest szary, oznacza to, że kamery są wyłączone.

Jest to część eksperymentu edukacyjnego Space-Start.net prowadzonego przez NASA we współpracy z amerykańskimi szkołami średnimi. Jego celem jest m.in. zrozumienie zasad działania sprzętu wystawionego na dużą rozpiętość temperatur i promieniowanie kosmiczne.

Trzeba jednak pamiętać, że transmisja to jeden wielki eksperyment – od czasu do czasu jest przerywana i wtedy widać jedynie szary obraz. Ale nie ma się co zniechęcać – najlepiej wrócić za kilka minut czy godzin i sprawdzić: pewnie już będzie działało.

EDIT: od czasu, kiedy powstał ten artykuł, sporo się zmieniło na stronie projektu Space-Start.net. Przede wszystkim udostępniono relację LIVE na YouTube transmitowaną w naprawdę świetnej rozdzielczości, która rotuje obraz z różnych kamer umieszczonych na zewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Tę relację możecie oglądać poniżej:

Jeśli macie ochotę obejrzeć ten wspaniały widok na stronie projektu Space-Start.net, to kliknijcie TUTAJ. Znajdziecie tam obraz z trzech kamer ISS, relację z pokładu Stacji oraz wizualizację położenia Stacji nad Ziemią, co możecie sobie na bieżąco podglądać pod TYM LINKIEM.

Oczywiście relacje na żywo różnią się nieco od przepięknych zdjęć robionych przez astronautów świetnymi aparatami fotograficznymi – relacja wideo ma swoje ograniczenia, nawet jeśli prowadzona jest w jakości HD.

Aby astronautom lepiej się fotografowało Ziemię, na stacji zainstalowano specjalne panoramiczne okno o nazwie Cupola (po włosku: kopuła). Załoga stacji prześciga się, kto zrobi najlepsze zdjęcie Ziemi. Moim zdaniem na wyżyny sztuki fotografowania wspiął się astronauta NASA Scott Kelly – galerię jego najlepszych zdjęć pokazujemy u nas na blogu. Przy okazji: Kelly zasłynął też jako jeden z bliźniaków biorących udział w eksperymencie, w którym badano wpływ przebywania w kosmosie na ludzki organizm.

Astronautka Europejskiej Agencji Kosmicznej, Włoszka Samantha Cristoforetti, fotografuje Ziemię przez Cupolę. Fot. NASA