Dlaczego kolory blakną? fot. Felix O

Kolory blakną na słońcu, ponieważ światło słoneczne niesie ze sobą bardzo dużo energii. Fotony lecące prosto ze Słońca, które uderzają w barwniki powodują rozpad związków chemicznych, z których te się składają. Związki chemiczne w barwnikach zmieniają swoją strukturę fizyczną i przestają spełniać funkcję, którą miały pierwotnie – pochłanianie i odbijanie określonych długości fal świetlnych.

Najszybciej na słońcu blaknie kolor czerwony, bo ten barwnik odbija tylko światło czerwone, a więc to, które z pasma widzialnego niesie najmniejszą energię. Pochłania za to wszystkie inne długości fali, które mają energię większą. Największą energię niesie światło fioletowe i ultrafiolet i to one przede wszystkim powodują, że kolory blakną.

Szczególnie podatne na rozpad pod wpływem światła słonecznego są barwniki organiczne, a najszybciej uszkodzeniu ulegają te związki chemiczne, które mają dużo wiązań podwójnych. Czasami do pewnych materiałów dodaje się swoiste “filtry słoneczne” zawierające benzofenon, który pochłania wiele promieniowania ultrafioletowego chroniąc inne związki chemiczne.