Na warszawskim lotnisku zakończył się właśnie remont głównego pasa startowego, więc znowu samoloty wróciły do hałasowania tam gdzie zwykle. I przy tej okazji zaczęliśmy się zastanawiać, dlaczego właściwie wszystkie samoloty mają okrągłe lub przynajmniej zaokrąglone okna.
A właściwie nie wszystkie. Nie miał ich pierwszy odrzutowy samolot pasażerski, zbudowany w 1949 roku Havilland Comet 1. Dziś wspomina się go jednak nie dlatego, że był pionierem, a dlatego, że uległ serii katastrof, które przez długi czas pozostawały wielką zagadką. Comet 1 potrafił po prostu rozpaść się w trakcie lotu na kawałki.
Tajemnica wyjaśniła się, gdy specjaliści wykonali eksperyment polegający na wielokrotnych zmianach ciśnienia wewnątrz kabiny. Okazało się, że wszystkiemu winne są okna o ostrych narożnikach. Te punkty osłabiały konstrukcję kadłuba na tyle, że z czasem pojawiały się tam pęknięcia prowadzące do rozerwania powłoki samolotu.
Od tego czasu wszystkie samoloty latające na wysokościach, na których wymagana jest hermetyczna kabina mają okna o zaokrąglonych narożnikach.
You must be logged in to post a comment.