Filary Stworzenia - zdjęcia z 2014 i 1995 roku. Fot NASA, ESA/Hubble and the Hubble Heritage Team/NASA, ESA/Hubble, STScI, J. Hester and P. Scowen (Arizona State University)

Filary Stworzenia – zdjęcia z 2014 i 1995 roku. Fot NASA, ESA/Hubble and the Hubble Heritage Team/NASA, ESA/Hubble, STScI, J. Hester and P. Scowen (Arizona State University)

Na pewno znacie to zdjęcie – „Filary stworzenia”. Fotografia zrobiona w 1995 roku przez Teleskop Hubble’a stała się niemal ikoną badań kosmosu. Teraz zespół teleskopu postanowił powtórzyć tamto zdjęcie korzystając z nowych możliwości, jakie w ciągu tych 20 lat Hubble zdobył.

7000 lat świetlnych od Ziemi, w Mgławicy Orzeł, znajdują się gigantyczne słupy gazu i pyłu, w których rodzą się gwiazdy. Rozjaśniają je świecący tlen, wodór i siarka. Te struktury są stale rzeźbione i zmieniane przez promieniowanie młodych gwiazd rodzących się wewnątrz oraz wiatr starych gwiazd otaczających Filary. Wkrótce – ledwie za kilka milionów lat – monstrualne słupy zupełnie się rozwieją.

Takie miejsca są częste w kosmosie, ale te okazały się być wyjątkowo fotogeniczne. Jednak sprzęt, którym dysponował Teleskop Hubble’a w 1995 roku to dziś już zabytek. W 2009 roku zamontowano w teleskopie nowe urządzenie, Wide Field Camera 3. Dało ono możliwość robienia znacznie lepszych i ostrzejszych zdjęć w paśmie światła widzialnego. To właśnie tym sprzętem wykonano niedawno nowe zdjęcia Filarów Stworzenia. Panie. Panowie. Oto ono:

Nowe zdjęcie Filarów Stworzenia. Fot. NASA, ESA/Hubble and the Hubble Heritage Team

Co się zmieniło? Przede wszystkim same Filary. Choć 20 lat w skali kosmosu to moment, to precyzyjne porównanie starych i nowych zdjęć pozwala dostrzec zachodzące w nich zmiany. Nowa fotografia jest ostrzejsza, ma lepszy kontrast i kolory.

Ale skoro już wracamy do Filarów, to czemu by nie spojrzeć na nie inaczej? Teleskop Hubble’a może też obserwować kosmos w podczerwienie – to pasmo pozwala patrzeć na wylot przez chmury gazu i pyłu by dostrzec to, co dzieje się wewnątrz. A tam zapalają się nowe gwiazdy, które powoli niszczą Filary Stworzenia rozrywając je od środka.

Zdjęcie w podczerwieni pokazuje też pełne gwiazd tło Filarów i ich strukturę wewnętrzną – widać, że górne części każdego z nich zbudowane są z gazu i pyłu o bardzo dużej gęstości.

Nowe zdjęcie Filarów Stworzenia zrobione w podczerwieni pokazuje ich wewnętrzną strukturę. Fot. NASA, ESA/Hubble and the Hubble Heritage Team

Warto jeszcze zobaczyć film, który opowiada o tworzeniu zdjęć i pokazuje różnice między starymi a nowymi fotografiami. Szczególnie polecam fragment, w którym widać usytuowanie Filarów na Drodze Mlecznej, który uświadamia, jak ogromna jest nasza galaktyka:

Dla najbardziej wytrwałych – na tej stronie NASA można znaleźć odnośniki do oryginalnych fotografii. Niektóre z nich mają po 450 MB, więc – jakoś tak – nie zamieściliśmy ich tutaj 🙂

0 0 vote

7 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
5 lat temu

skąd się wzięły te zagęszczenia gazu i pyłu? to że się rozwiewają – OK. Ale od czego się zaczęło? że nagle w jednym miejscu takie zagęszczenie?

5 lat temu

Być może skupienie powstałe pod wpływem fali uderzeniowej? Nie wiem, muszę poszukać.

Reply to  Crazy Nauka
5 lat temu

koniecznie:) ja szukałem, ale moje obeznanie w poszukiwaniu źródeł wiedzy w tym zakresie jest mierne i nie znalazłem żadnej satysfakcjonującej teorii. A swoją drogą to ciekawe, że wszyscy zachwycają się widokiem filarów (bo jest czym!) ale dużo mniejsza liczba ludzi pyta o przyczynę jego powstania:)
jeżeli fala uderzeniowa, to cóż to musiały być za zderzające się ciała i jaka była ich gęstość skoro teraz w pyle rodzą się gwiazdy (i co za tym idzie całe układy z upływem czasu). na to wszystko musiało wystarczyć materii zderzających się ciał.

5 lat temu

Fala uderzeniowa może być efektem np. wybuchu gwiazdy. Również promieniowanie gwiazdy wytwarza ciśnienie.

Reply to  Crazy Nauka
5 lat temu

no ok – to się zgadza ale aż taka ilość materii “przesunięta” ciśnieniem wynikającym z promieniowania gwiazdy? skoro rodzą się gwiazdy i układy planet to musi wystarczyć na to wszystko materii. dużo tego. ot co:)

Łukasz
5 lat temu

Jak nagle? Cały kosmos stale pracuje. Coś się tworzy, a coś przestaje istnieć.

Reply to  Łukasz
5 lat temu

“Nagle” w kontekście wielomilionowoletnich procesów zachodzących w kosmosie. O to mi chodziło. Za kilka milionów lat slupy zostaną rozwiane. Ale przecież skądś się wzięły?
Pzdr