Fot. University of Washington

Jak rozbudowywało się Las Vegas czy cofał się norweski lodowiec? Wielu ludzi fotografuje popularne turystycznie miejsca i zamieszcza te zdjęcia w sieci. Teraz Google nauczył się kleić z tych fotografii fascynujące timelapsy.

Od jakiegoś czasu w internecie niebywałą karierę robi timelapse, czyli film poklatkowy, który skraca godziny czy dni nagrań wideo do kilkusekundowych czy kilkuminutowych filmów, prezentując zachodzące zmiany w przyspieszonym tempie. Sieć pełna jest takich przyspieszonych nagrań zorzy polarnej, burz, zaćmień Słońca czy Księżyca. Wielokrotnie pokazywaliśmy u nas na stronie timelapsy kręcone z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, które zapierają dech w piersi.

Teraz do akcji dołączył Google. Technologiczny gigant we współpracy z Uniwersytetem Waszyngtońskim stworzył algorytm, który z zatrzęsienia zdjęć popularnych lokalizacji tworzy wyjątkowe animacje.

Do tej pory algorytmowi Google’a udało się posegregować i posklejać w timelapsy około 86 mln opublikowanych w internecie kadrów. Dzięki temu narzędziu w zasadzie od ręki powstają filmy poklatkowe prezentujące zmiany, które zachodziły przez kilka czy kilkanaście lat, jak np. rozbudowywanie się miast czy cofanie lodowców. System stworzył już ponad 10 tys. timelapsów z około 3000 lokalizacji. Widok jest niesamowity!

W tych lokalizacjach powstały zdjęcia, które posłużyły Google’owi do stworzenia timelapsów:

TimelapseMiningSIGGRAPH15-inline-1024x593

Zobaczcie kilka najbardziej spektakularnych przykładów timelapsów Google’a.

Tak rozbudowywało się Las Vegas:

time_lapse_las_vegas.0

Cofanie się lodowca Briksdalsbreen w Norwegii:

time_lapse_glacier.0

Wodospady w parku narodowym Krka w Chorwacji:

time-lapse-krka

Budowa wieżowca Goldman Sachs Tower w Nowym Jorku:

time-lapse-new_york

Kilka lat temu Google Earth wzbogacił się o podobną funkcję, która pozwala tworzyć timelapsy ze zdjęć satelitarnych. Dzięki temu możemy zobaczyć z perspektywy kosmosu, jak powstawały sztuczne wyspy w Dubaju czy jak wycinano dżunglę amazońską.

Zdjęcia, których użyto do tworzenia orbitalnych timelapsów, robione były od 1984 roku przez satelity Landsat współużytkowane przez NASA i United States Geological Survey (USGS). Spośród wszystkich fotografii Google wybrał ponad 2 mln zdjęć najwyższej jakości i skleił z tego niesamowite obrazy zmieniającej się planety, po jednym na każdy rok. We współpracy z Carnegie Mellon University spece z Google’a stworzyli z tego materiału niesamowite animacje.

Zobaczcie kilka przykładów.