Gwiazda V838 Monocerotis wygląda jak logo Firefoxa. Fot. NASA/ESA

Gwiazda zmienna V838 Monocerotis znajduje się w gwiazdozbiorze Jednorożca około 20 tys. lat świetlnych od Ziemi. Na tym zdjęciu uderzająco przypomina logo Firefoxa. Najwyraźniej wszechświat próbuje odwieść ludzkość od korzystania z Internet Explorera 😉

V838 Monocerotis to jedna z bardziej nieprzewidywalnych gwiazd Drogi Mlecznej. Znajduje się na obrzeżach naszej galaktyki. Naukowcy przypuszczają, że niedawno opuściła ciąg główny i stała się czerwonym nadolbrzymem. To przeobrażenie miało miejsce w ciągu zaledwie kilku miesięcy, mimo że zazwyczaj proces ten trwa setki lub tysiące lat. W 2002 roku V838 gwałtownie pojaśniała, stając się 600 tys. razy jaśniejsza od Słońca, potem silne rozbłyski powtórzyły się jeszcze dwukrotnie. Energia uwolniona podczas tych wybuchów podświetliła rozszerzającą się stopniowo aureolę utworzoną z wcześniej odrzuconej materii.

To właśnie widać na sekwencji zdjęć wykonanej przez Teleskop Kosmiczny Hubble’a. Obejrzyjcie niesamowity film poklatkowy ukazujący świetlne echo gwiazdy V838 Monocerotis w latach 2002-2006 – robi wrażenie!