ISON sfotografowany 21 listopada na Teneryfie

ISON sfotografowany 21 listopada na Teneryfie fot. Juan Carlos Casado

Już 28 listopada kometa ISON przeleci w pobliżu Słońca. Nie wiemy, czy przetrwa tę ekstremalną przygodę. Jeśli tak, to w kolejnych dniach będziemy mieli szansę zobaczyć jej piękny warkocz. Może się jednak zdarzyć, że pod wpływem temperatury i grawitacji jej jądro rozpadnie się i zamieni w szybko parującą masę skał, błota i lodu.

Trzymamy kciuki za ISON-a, a póki co polecamy dwa piękne i wyjątkowe filmy. Choć krótkie, naprawdę warto je zobaczyć.

Pierwszy pokazuje widok na kometę z Wysp Kanaryjskich uchwycony tuż przed wschodem Słońca kilka dni temu. Im kometa bliżej gwiazdy, tym trudniej dostrzec ją przez konwencjonalne teleskopy optyczne czy uchwycić na zdjęciach.

Drugi film to coś specjalnego. Taki punkt widzenia naprawdę robi wrażenie. To widok ze STEREO A – jednego z dwóch satelitów okrążających i stale śledzących Słońce. Tym razem jego obiektyw obserwuje aż dwie komety i dwie planety. Widać przepięknie lecącego ISON-a i słabszą kometę Enckego oraz Ziemię i Merkurego.

ISON będzie widoczny od razu, Encke jest trudniej dostrzegalny, nadlatuje od góry, ze strony Merkurego, i leci w kierunku ISON-a. Przypatrzcie się uważnie: