Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Piramida Cheopsa, fot. Nina/Wikimedia

Przez ponad 4500 lat piramida skrywała duże pomieszczenie. Zlokalizowano je dzięki promieniowaniu kosmicznemu.

Najsłynniejsza piramida świata wciąż zaskakuje. Tym razem okazało się, że skrywa… wielką pustkę. Serio, według najnowszych badań prowadzonych przez japońskich, francuskich i egipskich naukowców, ponad tzw. Wielką Galerią (czyli liczącym niemal 50 metrów korytarzem) znajduje się duża pusta przestrzeń – pomieszczenie o długości co najmniej 30 metrów. Tak dużego odkrycia wewnątrz piramidy Cheopsa nie dokonano od XIX wieku.

Przeznaczenie owej komnaty nie jest jeszcze znane, bo nikt jej nie widział na własne oczy – odkryto ją dzięki wykorzystaniu nowoczesnych nieinwazyjnych technik badawczych. Pustą komorę „zobaczyły” niezależnie od siebie trzy typy detektorów działających w oparciu o miony, czyli strumień cząstek elementarnych docierających na naszą planetę wraz z wtórnym promieniowaniem kosmicznym. Miony bombardują powierzchnię Ziemi i przenikają przez skały na głębokość wielu metrów, dzięki czemu pozwalają na zbadanie ich wewnętrznej struktury.

Technika nazywana radiografią mionową promieniowania rentgenowskiego jest wykorzystywana głównie do badań czynnych wulkanów i była używana do obserwacji wnętrza reaktora w Fukushimie, a wyspecjalizowali się w niej naukowcy z japońskiego Uniwersytetu w Nagoja. I to właśnie oni są współautorami najnowszego odkrycia wewnątrz piramidy Cheopsa.

Piramida ta została wzniesiona około 2560 lat p.n.e. jako grobowiec faraona Cheopsa (Chufu). Znajduje się na płaskowyżu w Gizie i stanowi część nekropolii memfickiej. W starożytności uznano ją za jeden z siedmiu cudów świata i jako jedyny z nich dotrwała do naszych czasów.

Nowe odkrycie w piramidzie Cheopsa – pierwsze takie od XIX wieku