Największą na świecie bakterię można z łatwością zobaczyć gołym okiem. Żyje w karaibskich lasach namorzynowych i jest 5000 razy większa niż większość znanych nauce bakterii. Może być brakującym ogniwem w ewolucji złożonych komórek.

Wyglądające jak nitki bakterie Thiomargarita magnifica obok dziesięciocentówki. Źródło: J.-M. Volland et al.

Bakterie nazywane są “mikrobami” właśnie ze względu na to, że można je dostrzec wyłącznie pod mikroskopem. Ale odkrytą w karaibskich lasach namorzynowych bakterię-gigant o kształcie nitki można z łatwością zobaczyć gołym okiem. Nazwana przez naukowców Thiomargarita magnifica, ma średnią długość około 0,9 cm (czyli 9000 µm), a niektóre osobniki osiągają nawet do 2 cm długości (20 000 µm)! Co więcej, badacze sądzą, że w sprzyjających warunkach mogą urosnąć jeszcze bardziej! I to wszystko, przypominam, to jedna jedyna komórka. Jak to u bakterii.

Dla porównania: większość bakterii ma około 2 µm długości, a niektóre z największych okazów osiągają 750 µm.

Thiomargarita magnifica. Źródło: J.-M. Volland et al.

Odkryliśmy, że komórki Thiomargarita magnifica osiągają rozmiary o rzędy wielkości ponad teoretyczne granice wielkości komórki bakteryjnej dzięki unikalnej biologii bardzo dużego genomu

napisał w preprincie artykułu na ten temat dr Jean-Marie Volland, biolog morski z Lawrence Berkeley National Laboratory.

Dziwne, nitkowate organizmy bytujące wśród rozkładających się liści namorzynów we wschodniej części Gwadelupy (na Małych Antylach) jako pierwszy dostrzegł pięć lat temu biolog morski prof. Olivier Gros z Uniwersytetu Antyli Francuskich w Pointe-à-Pitre. Jednak dopiero badania przeprowadzone przez jego doktoranta Jean-Marie Vollanda (dziś już ze stopniem doktora) pokazały, jak unikalne jest to odkrycie. To on jest głównym autorem artykułu, którego preprint ukazał się niedawno w bazie bioRxiv.

Oprócz ogromnych rozmiarów nowo odkrytą bakterię namorzynową wyróżnia też jej niezwykła budowa wewnętrzna. Jej znacznie większy niż u innych bakterii genom składa się z aż 11 mln par zasad i 11 tys. wyraźnie dających się rozróżnić genów (większość bakterii ma genomy składające się średnio 4 mln par zasad i niespełna 4 tys. genów).

Co więcej, DNA Thiomargarita magnifica nie unosi się swobodnie wewnątrz komórki, jak u innych bakterii, ale jest otoczone swego rodzaju “torebką”. To całkiem unikalne rozwiązanie wśród bakterii będących prokariotami, ale dobrze znane u organizmów eukariotycznych (np. ludzi), które swoje DNA “pakują” w jądro komórkowe. To mogłoby sugerować, że nowo odkryta bakteria namorzynowa stanowi ogniwo pośrednie w ewolucji prostych organizmów ku bardziej skomplikowanym formom życia. Co ciekawe, wewnątrz nowo odkrytej bakterii namorzynowej znajduje się również druga “torebka”, która jest wypełniona wodą i zajmuje ponad 70 proc. całkowitej objętości komórki.

Nie jesteśmy portalem. To blog tworzony przez dwie osoby – Olę i Piotra (a ten tekst napisałam ja, Ola). Jeśli mój tekst Ci się spodobał, do czegoś się przydał lub coś wyjaśnił – to świetnie. Wkładamy w nasze materiały dużo pracy starając się, by były rzetelne i jasne. Jeśli chcesz, możesz w zamian podarować nam wirtualną kawę. Będzie nam bardzo miło. Dziękujemy 🙂