Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

Czaszka lufengozaura w Muzeum Historii Naturalnej w Pekinie. Fot. FarleyKatz/Wikimedia

Po skamieniałym mózgu i opierzonym ogonie dinozaura czas na nową rewelację: dobrze zachowane pozostałości kolagenu z wnętrza kości wymarłego gada.

Naukowcy są przekonani, że znaleźli doskonale zachowane tkanki miękkie na żebrach dinozaura (lufengozaur), żyjącego ponad 195 milionów lat temu. To nie tylko odkrycie istotne z punktu widzenia paleontologii, które przybliża możliwość odpowiedzenia na kilka istotnych pytań związanych z życiem gigantycznych gadów. To także ogromne zaskoczenie. Do dziś nikt nie przypuszczał, że białka są w stanie przetrwać przez tyle czasu – o 100 mln lat dłużej, niż dotąd sądzono! No właśnie – białka. To, co znaleźli i zbadali naukowcy, to ślady kolagenu – białka strukturalnego znajdującego się w skórze i tkance łącznej.

Wyniki badań zebranej próbki naukowcy opublikowali w piśmie “Nature Communications“. Substancję zebraną z żeber martwego dinozaura poddano analizie za pomocą spektroskopii w podczerwieni. Dzięki temu badaniu można ustalić pełen skład chemiczny badanego materiału.

Rekonstrukcja wyglądu lufengozaura. Źródło: debivort/Wikimedia

Na czym polega spektroskopia w podczerwieni?

Światło z zakresu podczerwieni ma długość zbliżoną do długości wiązań chemicznych. Gdy światło to przechodzi przez próbkę materiału, promieniowanie jest pochłaniane na skutek inicjowania drgań wiązań chemicznych o długości odpowiadającej długości pochłanianej fali. Dzięki temu można zaobserwować sygnały odpowiadające drganiom określonych i znanych już wiązań. Utworzone widmo porównuje się ze wzorcami i ustala, jakie substancje zawiera analizowany materiał. Błędy zdarzają się rzadko – ta sama substancja chemiczna nie wygeneruje dwóch różnych widm. Łatwo ją zatem zidentyfikować. Naukowcy badający unikatowe znalezisko skorzystali z zaawansowanej metody – spektroskopii fourierowskiej (FTIR).

Badanie wykazało, że w istocie – badany materiał zdradza właściwości przypisywane kolagenowi. Co więcej, badacze prawdopodobnie odnaleźli też zachowane mikroskopijne próbki krwi – świadczyć może o tym zawartość żelaza w odnalezionych kościach, które zostaną poddane bardzo skrupulatnym badaniom. Na razie nie ma jeszcze ostatecznego dowodu na odkrycie śladów krwi.

Dokumentacja fotograficzna zawiera następujące elementy: (a) żebro przed przecięciem, (b) przekrój poprzeczny żebra (małe czarne kółka to centralne kanały naczyniowe), (c) rozkład kanałów naczyniowych, (d-H) zachowany materiał kolagenowy, płaskie przezroczyste zachowane fragmenty białkowe, (i) mikrokryształy hematytu w kanałach naczyniowych, oznaczone przez czerwone kwadraty, (j) jeden mikrokryształ hematytu hematytu w kanale naczyniowym, (k) tomograficzny obraz kryształów w różnych widokach, (l) luki w macierzy kości i (m), tomografia luk w różnych widokach.

Co ciekawe, termin publikacji wyników badań zbiegł się w czasie z publikacją innej pracy – podsumowującej próby wyizolowania białek kolagenowych ze szczątków dinozaura, które spoczywały w ziemi przez 80 milionów lat – to najstarsze zidentyfikowane do tej pory białko. Być może właśnie zostało zdetronizowane.

Czy czeka nas wizyta w Jurassic Park?

Materiały prawdopodobnie zostaną porównane, a jeśli dodatkowo potwierdzi się także odkrycie związane ze śladami krwi, naukowcy prawdopodobnie oszaleją z radości. Te materiały to bowiem kopalnia nowych informacji o prehistorycznej faunie. Możliwe stanie się przygotowanie dokładniejszych drzew ewolucyjnych dawno wymarłych zwierząt. Cała nauka o faunie sprzed milionów lat opiera się obecnie już nie tylko na anatomii, poznawanej dzięki dziesiątkom lat wykopalisk, ale także na skomplikowanych badaniach na poziomie molekularnym. Nawet najmniejsze próbki mogą kryć w sobie wyjątkowo dużo informacji, które już czekają na odkodowanie.

Jedno można stwierdzić z pewnością – warto chyba jak najszybciej przypomnieć sobie serię filmową Jurassic Park. I może jednak zawczasu wyciągnąć wnioski. A przy okazji: dzięki najnowszym odkryciom wiemy już, że wiele pokazanych w tym filmie zwierząt mogło być barwnie opierzonych 🙂

Odkryto tkanki miękkie dinozaura sprzed 195 mln lat!

• xxx

miliony lat ha ha ha śmiechu warte nie ma na to ŻADNYCH dowodów. kolejny nonsens pseudonaukowy, aby za wszelką cenę podważyć Księgę Rodzaju. na szczęście mit ewolucji powoli dobiega końca

• Pawełek

Dokładnie! Każdy kto czytał KR dobrze wie, że światem rządzą Reptylianie kontrolowani przez siły Mossadu, to Mossad stoi za zorganizowaniem zabójstwa Syna Bożego, a także obaleniu Kaddafiego i Stalina. Herbatka Bostońska, przeczytajcie o co tam chodziło, to wtedy narodził się mit “okrągłej Ziemii” czy takich durnoctw jak dinozaury, dziękuję bardzo.

• xxx

nie no ja bym tam nie przesadzał, mówię tylko o tym ze teoria ewolucji to bajka bo jest na to mnóstwo dowodów, a teorię spiskowe mało mnie interesują. Ty chyba próbujesz wrzucać wszystko do jednego worka i mnie zdyskredytować. Bezskutecznie zresztą.

• To poposimy jakiś sensowny dowód zaprzeczający teorii ewolucji. Bo na razie spędziłeś sporo czasu chodząc po naszej stronie i w różnych miejscach zostawiając jakieś religijne opowieści. Zero konkretów, same baje.

• Marek

Bo te dowody pana “xxx” istnieją tylko w religijnych umysłach, Na jakiś dziwnych religijnych stronach, blogach itp. Na jakichś religijnych spotkankach na których wzajemnie się nakręcają i podniecają tym jaką to prawdę przecudowną oni poznali. No chyba, że pan xxx to troll

• xxx

Nie jestem osobą religijną już o tym wspominałem. Nie chodzę na żadne religijne spotkania bo nie lubię być manipulowany. Jestem kreacjonistą nie z powodu ślepej wiary w Biblię, tylko z powodów absurdów teorii ewolucji ? Kiedy Wy to zrozumiecie ? Uważa Pan wiarę za bujdę a czy wiara w magiczną kropeczkę która powstała z niczego i zrobiła wszystko to jest nauka czy ślepa wiara ?

• xxx

Ale chwileczkę co jest oficjalną nauką ? ewolucja czy chrześcijaństwo ? skoro ewolucja jest traktowana jako nauka to ona chyba powinna się bronić ? Czyż nie ?
            jedyną obroną ewolucjonistów jest brak dowodu na istnienie Boga. ale ok
            datowanie jest oparte na błędnych założeniach dlatego wychodzą te miliardy lat, nie da się tego udowodnić bez z góry przyjętej tezy. Po za tym pole magnetyczne słabnie tak bardzo że ziemia nie może mieć milionów a tym bardziej miliardów lat tylko mniej niż 20 tys lat. ilość helu wskazuje na maks 26 mln lat, obecna ilość soli w morzach też przeczy miliardą lat, ilość pyłu meteorytowego także była by ogromna co zaprzecza temu ogromnemu wiekowi ziemi, ponadto po 6-7 okresach półtrwania węgla c14 ok 40-50 tys lat powinno go być niezauważalnie mało, a my nadal go widzimy w diamentach. Co ok 30 lat mamy wybuch Nowej lub Supernowej a takich śladów po wybuchach mamy ok 300 co daje ok 9000 lat. Gdyby wielki wybuch miał miejsce to zgonie z zasadą zachowania pędu wszystkie ciała niebieskie kręciły by się w jednym kierunku a tak nie jest itd itd.

• itt

Ewolucja to teoria naukowa oparta dowodami na obserwacjach, skamienialosciach oraz strukturze i podobienstwie organizmow. Nie mozna jej zaobserwować w skali makro, poniewaz… jest to skala makro – nie zyjemy dostatecznie dlugo. Bakterie zaczely sie mnozyc nie z powodow logicznych. Nie zaczely myslec i pomyslaly sobie np. “gdybym sie rozmnozyl byloby dla mnie lepiej”. Poprostu budowa molekularna pozwolila jej na rozmnozenie. Z tego powodu zycie przetrwalo – bo organizmy byly zrolne do rozmnazania. Srodowisko spowodowalo, ze lepiej przystosowane organizmy mogly zyc i sie rozmnazac. Pierwszy stosunek plciowy pomiedzy bakteriami? Zywe jednostki w przed powstaniem plci byly obojniakami. Powstania plci przetrwalo z powodu mieszania sie bardziej zroznicowanych genow, ale i rowniez z powodu braku powodu by mogly one nie przetrwac. Ewolucja nie wybiera najlepszych, ewolucja nie wybiera nikogo. Rozmnoza sie osobniki, ktore przetrwaja. A najczesciej przetrwaja osobniki, ktore sa dobrze przystosowane do srodowiska. A jak z takiej proste j komorki mogl “powstac” czlowiek? Nawet jesli proces ewolucji prostej komorki w czlowieka trwal kilka miliardow lat to i tak wydaje sie to wszystko niewyobrazalne. Ale na to wskazuja dowody oraz brak dowodow obalajacych temu twierdzeniu. Naukowcym nie sa ludzmi, ktorzy powiedza “tak jest napisane w pracy naukowej wiec to musi byc prawda”. Naukowcy zawsze maja w swiadomosci niepownosc, a takze chec glebszego poznania. Jezeli chodzi o ludzi gigantow to informacje o takich pogloskach zostaly juz dawno obalone. Nie chce ci podawac zrodel z ktorych to wywnioskowalem. Wystarczy wpisac w google “ludzie giganty”, tylko ze po angielsku. W odniesieniu do powstania wrzechswiata – nikt nie wie dlaczego powstala materia oraz energia, a takze czym te dwie rzeczy tak bardzo dokladnie sa. Ale dowody w postaci przesuniecia ku podczerwieniu wskazuja na rozszerzanie sie wrzechswiata z jakiegos “malego” punktu. Nie mozna powiedziec, ze “skoro jestesmy tacy inteligentni to dlaczego nie wiemy wszystkiego”. Zaden racjonalny czlowiek nie jest do konca pewny jakiejs rzeczy, w tym rowniez naukowcy. Sami naukowcy nie sa do konca pewno w 100%. Ale dowody sa wystarczajace by przyjac jakies zagadnienie jako cos “najbardziej mozliwego z wszystkich innych opcji, ktore poznalem” i probowac cos zdzialac, odkryc w tej kwestii.

• xxx

No cóż tak jak myślałem nie potrafisz odpowiedzieć na moje argumenty. Dalej nie otrzymałem ściśle naukowego dowodu na ewolucję. Niezbyt uważnie czytałaś to co pisałem. Podobieństwo świadczy raczej o wspólnym Projektancie. Pomarańcz i woda mają 95 % podobieństwa czy to dowodzi ich ewolucji ? Mówisz o braku logiki w ewolucji to jak powstał logiczny kod DNA ? logiczne aminokwasy w białkach ?
            Piszesz o miliardach lat a nie doczytałaś moich argumentów że ziemia nie może mieć więcej niż 20 tys lat.”brak dowodów obalających” przecież Ci je przedstawiłem powyżej. Co do ludzi gigantów to one istnieją widocznie korzystasz z zakłamanego źródła informacji. przesuwanie się ku podczerwieni to także najprawdopodobniej bzdura ale to i tak niczego nie tłumaczy. Masz rację że nie jesteśmy niczego pewni ale o ciemnych stronach ewolucji się nie mówi, jest to temat tabu jakaś świętość której nie można ruszyć. Mówienie o tym że ewolucja jest ”najbardziej prawdopodobna” jest dalekie od prawdy. Tak czy inaczej ciesze się że zainteresowałaś się tematem. Mam nadzieje że ludzie którzy będą tu zaglądać ujrzą drugą stronę medalu i zaczną analizować różne dowody na to jak powstał świat.

• lilith

Z takimi osobami jak ty nie ma sensownej rozmowy, jesteś wyprany w wiarę, w książkę która była kopiowana przez 2 tys. lat i każdy mnich kopista coś od siebie dodawał:) sama książka powstawała setki, a nawet może i tysiąc lat z rożnych podań i legend, i na początku była podawana ustnie wiec i pewnie przeinaczana. Potop zapożyczony jest od sumerów albo babilończyków adam i Ewa tez
            od babilończyków. wiele wierzeń izraelici zapożyczyli od egipcjan. Nowy testament został skonstruowany w V w n. e. przez konstantyna i ówczesnego papieża w takim składzie 4 ewangelii, ponieważ one jako tako stanowiły spójna ideologie wiary, która oni nam zaimplementowali, resztę ewangelii nakazano spalic i zniszczyć. Na szczęście cześć się zachowała i wypływają co rusz jako tak zwane apokryfy. :)Kościół zaś zrobił z niej ladacznice, ponieważ idea rodności mężczyzny i kobiety była im nie w smak w tym jakże patriarchalnym społeczeństwie, bo mężczyźni byli przyzwyczajeni do tego iz kobiety im służyły i tak było wygodniej:) nie rozumiesz tego, że głosisz teorie jak islamiści tylko oni są za nami z 600 lat natomiast twoja religia robila to samo ludziom kobietom czy ludności na nowo podbijanych terytoriach (majowie aztekowie inkasi) co obecni islamiści.Tak samo twoja religia tę właśnie, o której mówisz, że bez niej nie byłoby moralności traktowała swoich wiernych, jak i obecnie islam. Pooglądaj sobie narzędzia do tortur hiszpańskiej inkwizycji zainteresuj się historia rodu choćby borgisów. Tacy ludzie jak ty są niebezpieczni, ponieważ nie rozumieją, że ktoś nie kieruje się w życiu ślepa wiara i mrzonkami, i wymyślonymi historyjkami o miłościwym bogu, który wymordował w biblii więcej swych owieczek niż sam diabel:) A przez to, że nie rozumieją i nie chcą zrozumieć na sile chcą implementować innym te swoje bzdurne hasełka i niestety
            tez powodują zastój w rozwoju nauki, a tym samy hamuja postęp. O takich postaciach jak galileusz, giordano bruno czy nasz kopernik, a nawet da vinci chyba nie muszę wspominać.
            Uczepiłeś się tej ewolucji i na wszystkich postach w komentarzach piszesz to samo jakbyś się zaciął nie ma z tobą sensownej rozmowy ponieważ ciągle w kolko piszesz to samo i zauważyłam, że robisz to częściej gdy ktoś napisze coś sensownego i wbije ci przysłowiowego ćwieka w te twoja dogmatyczną teorię.
            Jak wyglądał świat przez tysiąc lat panowania twojej religii wszyscy wiemy i już mamy tego dość,nie bylo zadnej etyki czy moralnosci, panowala rozwiazlosc i niemoralnosc szczegolnie wsrod tych najbardziej wierzacych czyli kleru. o mordowaniu w imie boga nie wspomne…

• xxx

żeby zaprzeczyć teorii ewolucji to najpierw chyba musi być dowód na jej istnienie, chyba nie muszę Pani przypominać że nauka to obserwacja i eksperymentowanie, nijak ma się to do ewolucji. Jeżeli ja piszę ”religijne bajdy” to proszę podać dowód NAUKOWY na to skąd się wzięła materia energia czas i przestrzeń ? w jaki sposób z martwej materii powstało życie ? czy ktoś to zaobserwował ? dlaczego nie ma form pośrednich skoro powinno być ich tysiące ? dlaczego pomiędzy warstwami skalnymi nie ma śladów erozji co wskazuje że powstały w wyniku jakiejś katastrofy a nie stopniowo przez miliony lat najnowsza sedymentologia (dziedzina naukowa) zaprzecza kolumnie geologicznej która jest tak potrzebna do tych miliardów ewolucyjnych. mutacje które są szkodliwe także temu przeczą. Ponadto widzimy proces odwrotny czyli dewolucję. Skoro człowiek rozumny żyje ok 200 tys lat to czemu pismo i pierwsze ślady historyczne mamy dopiero ok 6000 lat ? Czyli co człowiek ganiał z kijem po lesie a nagle na całym świecie powstały cywilizację w jednym czasie człowiek utworzył piramidy (do dziś nie potrafimy ich tworzyć) rozwinęła się w jednym czasie medycyna matematyka astronomia itd. Czemu nic wcześniej ?

• xxx

mówi Pani o sensowny, dowodzie ale to Pani niech najpierw udowodni ta ewolucję w 2 min, bo te małpoludy to czysta fikcja artystyczna czy ktoś coś takiego widział ? jeśli nie to nie jest to nauka tylko fantazja. czy na podstawie kilku kostek można tworzyć takie obrazki ? po za tym te formy pośrednie to zazwyczaj kłamstwo np człowiek z Piltdown jak już wspomniałem, albo człowiek z Nebraski rzekomo małpolud który był człowiekiem chorym na artretyzm, albo tworzenie rzekomych form pośrednich na podstawie kości która potem okazała się kością świni to już jest mistrzostwo głupoty. Wydaje się grube miliony aby na siłę udowodnić religie humanistyczną i nic z tego po 150 latach wysiłków. Po za tym dinozaury istnieją do dziś. Jest wiele osób które to widziały, Są np ślady dinozaura a na nich ślady człowieka ale o tym się nie mówi jeśli fakty nie pasują do teorii to zmień fakty to ma być nauka czy propaganda ? Odnaleziono także dzwoneczek datowany na 600 mln lat czyli co stworzyły go płazy czy gady ? ślimak 27 tys lat według tego mistrzowskiego datowania albo odcisk buta który zgniótł trylobita, no niezła nauka.
            a drzewo które stoi pionowa przez wszystkie warstwy skalne ?

• xxx

a i jeszcze jedno czemu materia powstała w wyniku tego wybuch nie rozkłada się równomiernie ? skąd się wzięły obecne pierwiastki chemiczne ? dlaczego granit skalny zawiera małe pierścienie zrobione przez rozpadający się polon ? przecież żywot takich pierścieni to ok 2 min gdyby skała była lawą to pierścienie rozpłynęły by się w lawie nie pozostawiając śladu po swoim istnieniu ?

• xxx

w jaki sposób rozmnożył się pierwszy organizm płciowy ? z kim ? dlaczego w ogóle bakteria zaczęła się rozmnażać ? po co tworzyć sobie konkurencję ? po co bakteria która potrafi się dostosować do każdych warunków zmienia się w inne organizmy które nie tolerują wielu środowisk ciężkich do przetrwania ? jak w wyniku ewolucji powstał człowiek który tworzy prawo oraz posiada uczucia wyższe tj. miłość empatia itd przecież to nonsens z ewolucyjnego punktu widzenia !!! po za tym istnieją zwierzęta będące w różnych symbiozach co przeczy teorii ewolucji.

• xxx

a poza tym skąd wzięły się muszle małży w górach ??? może jednak potop biblijny jest logiczny ?

• xxx

jeszcze jedna kwestia odnaleziono kości ludzi gigantów którzy mieli ok 3, 5 m wzrostu a także kości czaszki ludzkiej która ma bardzo szeroki łuk brwiowy co wskazuje na ok 200 letnie życie człowieka dlaczego zatem na tej stronie podobno naukowej nikt o tym nie pisze ? czyżby Biblia miała rację ? Wspomnę jeszcze tylko o eksperymencie Stanleya – Millera jest to kompletna porażka 2 % to aminokwasy reszta to smoła i kwasy karboksylowe.te aminokwasy szybko przereagowały z kwasem karboksylowym na zasadzie losowych reakcji. Nazywanie tego życiem to czysta propaganda więcej życia to chyba jest w kostce cukru. Czemu człowiek istota inteligentna która ma wiedzę i może zastosować idealne warunki w laboratoriach (lepsze niż w naturalnym środowisku) nie potrafi stworzyć nic co by się samo rozmnażało nawet nie zbliżyliśmy się do utworzenia kodu genetycznego nawet nie umiemy go naprawiać. Żeby twierdzić że to samo się zrobiło w jakimś chaosie to trzeba niezwykle silnej i ślepej wiary.

• SynKOSMOSU