Rekonstrukcja wyglądu Saccorhytus coronarius. Źródło: Nature

Nie miał odbytu, ale za to dysponował ogromną paszczą. Poznajcie praprara… dziadka.

To najdawniej żyjące zwierzę, które można powiązać z linią rozwojową człowieka. Jego nazwa gatunkowa, Saccorhytus coronarius, nawiązuje do przypominającej koronę paszczy. Nie da się ukryć, że nie było ładne. Nie miało też imponującej postury – skamieniałości jego szczątków mają kształt worka i rozmiary zaledwie kilku milimetrów. Ponadto poruszało się, wijąc się. Naukowcy nie mają jednak wątpliwości, że był to najstarszy znany przodek wszystkich kręgowców. Żył aż 540 mln lat temu.

Zdjęcie skamieniałości Saccorhytus coronarius. Źródło: Nature

Skamieniałości tego szacownego, choć niepozornego zwierzęcia odkryto w osadach z okresu wczesnego kambru w chińskiej prowincji Shaanxi. Dobrze, że badacze zachowali czujność i nie przegapili 45 drobinek o wyglądzie ziarnka ryżu. Po wnikliwych analizach niezwykle szczegółowo zachowanych szczątków uznali, że nowo odkryte zwierzę jest najstarszym znanym przedstawicielem wtóroustych – kladu zwierząt dwubocznie symetrycznych, u których w rozwoju embrionalnym z pragęby wykształca się otwór odbytowy. Oznacza to, że pragęba przejmuje funkcje odbytu lub zanika, a wówczas zamiast niej wtórnie formuje się odbyt. Po stronie przeciwnej (czyli brzusznej) powstaje zaś otwór gębowy. Trochę to skomplikowane.

Tym niemniej wygląda na to, że u osobników z gatunku Saccorhytus coronarius odbyt się… nie wykształcił. Zwierzę albo wydalało resztki tym samym otworem, którym jadło (co za obrzydliwość), albo służyły mu do tego celu otwory przypominające oczy i nozdrza. To przez nie mogła wydostawać się woda i zbędne resztki pożywienia. Ależ dziwactwo! Być może jednak naukowcy przeoczyli odbyt u tych maleńkich skamieniałości, kto wie. Pewne jest tylko to, że otoczony wyrostkami imponujący otwór gębowy służył zwierzęciu do chwytania nawet sporej zdobyczy, czyli zagarnianych wraz z wodą mniejszych od niego stworzeń.

Saccorhytus daje wyobrażenie o tym, jak przebiegała ewolucja grupy zwierząt, z których wykształciły się potem ryby, a długo potem – my. Do wtóroustych należą też m.in. dzisiejsze strzykwy.

0 0 vote

6 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted

Nie no to już jest przegięcie. Obrażacie Stwórcę i ludzi (w tym samych
siebie) stworzonych na obraz i podobieństwo Boga. Podajecie zupełne
bezdowodowe bzdury. Nie ma na to żadnych dowodów, wciskacie tą
propagandę na zasadzie wielokrotnego kłamstwa które w końcu staje się prawdą. Crazy nauka to wyjątkowo trafne określenie. Ale ta kłamliwa propaganda chyli się ku upadkowi. To tylko kwestia czasu.

no coment
4 lat temu

LoL jakiego stwórcę? Jakiego Boga? na jakiej podstawie sądzisz, że on istnieje? Jakie masz na to dowody? Ta propagandę wciskaną przez kościół aby oddawać im pieniążki? proszę Cię nie oskarżaj kogoś o kłamstwa jeśli sam masz tylko domysły co do swojej teorii… bardziej prawdopodobne wydaje się to, że świat powstawał pomalutku niż w sześć dni jak to Ci wpajają… czyli kłamstwo stało się prawdą? czy jakoś tak?

Reply to  no coment
4 lat temu

A uważasz że coś powstało z niczego ??? czy to ma być logiczna nauka ? czy logiczny kod DNA mógł powstać w wyniku przypadku ? czy logiczne ułożenie słońca księżyca i ziemi ich idealne rozmiary idealne odległości idealna energia na słońcu to dzieło ślepego wybuchu ? Dla mnie jest to absurdalne. Po za tym nie twierdzę że kreacjonizm jest nauką i nikomu jej na siłę nie wciskam, ale oburza mnie kiedy nieudowodniona naukowo bajka czyli ewolucja jest wciskana dzieciom za publiczne pieniądze jako coś co jest na 100 % pewne. Po za tym ja nie należę do żadnej religii jestem… Czytaj więcej »

misiek
4 lat temu

Oczywiście, od ewolucji wymagasz milionów dowodów to i od biblii wymagaj. Papier przyjmie wszystko, w żydowskiej mitologii, jaką jest biblia wszystko sobie mogli napisać. Uczniowie Jezusa oddawali życie za wiarę? A muzułmanie nie oddawali?? No chyba nie umieraliby za kłamstwo???? Hello, pobudka. Zauważ, że oprócz Twojej „wybitnej” religii jest jeszcze cała masa innych, które mają takie same dziwaczne dowody jak Twoje. Tylko jak się jest zamkniętym w swojej bajce to ciężko zajrzeć do cudzej.

Reply to  misiek