Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.
Tak wygląda ringwoodyt - kryjący się we wnętrzu Ziemi minerał zawierający do 3 proc. wody. Fot. Joseph Smyth/Wikimedia

Tak wygląda ringwoodyt – kryjący się we wnętrzu Ziemi minerał zawierający do 3 proc. wody. Fot. Joseph Smyth/Wikimedia

Pod ziemią może kryć się nawet trzy razy więcej wody, niż jest we wszystkich oceanach na powierzchni!

Ogromne zasoby wody mogą tkwić w płaszczu Ziemi, około 400-650 km pod powierzchnią. Kryją się one w warstwie minerału o nazwie ringwoodyt (od nazwiska geologa Teda Ringwooda), który jest odmianą oliwinu i zawiera 2,5-3 proc. wody. Naukowcy odkryli je na razie pod Ameryką Północną, ale wiele wskazuje na to, że warstwa takich uwodnionych skał może zalegać pod całą powierzchnią planety, w strefie przejściowej, oddzielającej górną i dolną część płaszcza Ziemi. Panujące tam warunki (wysokie ciśnienie i temperatura) sprawiają, że woda jest tam obecna nie w postaci ciekłej, ale w postaci jonów wodorotlenowych (grup hydroksylowych -OH). Może jej być nawet trzy razy więcej niż w oceanach na powierzchni.

Obecność uwodnionych ringwoodytów naukowcy od dawna przewidywali, ale teraz udało się to potwierdzić dzięki badaniom fal sejsmicznych wytworzonym przez ponad 500 trzęsień ziemi. Dane zebrane z 2000 sejsmometrów pokazały, że na głębokości około 700 km fale spowalniają, a przyczyną tego może być tylko obecność warstwy uwodnionych skał. Badania prowadzone były w Northwestern University w Evanston i University of New Mexico, a opublikował je prestiżowy magazyn „Science”.

Naukowcy w laboratorium sprawdzili też, jak ogromne ciśnienie i temperatura, jakie panują w płaszczu Ziemi, wpływają na ringwoodyt. Okazało się, że woda była z niego dosłownie wyciskana. To właśnie ma najprawdopodobniej miejsce we wnętrzu naszej planety. Badacze przypuszczają, że „wyciśnięta” ze skał woda może być rezerwuarem dla powierzchniowych oceanów. W ten sposób podważają od dawna popularną teorię, iż woda przybyła na Ziemię z kosmosu, wraz z lodowymi kometami.