Tak, zdecydowanie ich nie doceniamy. Nazywane sraluchami żyją sobie wokół i w doskonały sposób dostosowują się do środowiska. Ptaki, zwłaszcza te żyjące w miastach, znane są wśród ornitologów z tego, że wykorzystują zupełnie zaskakujące pomysły do rozwiązywania swoich problemów.

Jednym z poważniejszych są pasożyty żyjące w gniazdach – atakują zarówno dorosłe ptaki jak i pisklęta. W pracy opublikowanej w „Royal Society Biology Letters” naukowcy pokazali, że miejskie ptaki zaczęły masowo używać niedopałków do zwalczania pasożytów. Zbierają je i wmontowują w konstrukcję gniazda. Okazuje się, że pasożyty nie cierpią petów. Tam, gdzie znajdowano octan celulozy (to z niego robi się filtry) pasożytów było bardzo mało. Prawdopodobnie odstraszająco działa tu nikotyna.

Badacze zbadali takie praktyki u wróbli i popularnej w Ameryce Dziwonii ogrodowej. Podkreślają jednak, że podobne pomysły spotkali też u innych gatunków.

A więc, cytując Gałczyńskiego:
kochajcie wróbelka, dziewczęta, kochajcie do jasnej cholery! 🙂

0 0 vote

2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
uzytkownik0586983
7 lat temu

brzmi to wprost niesamowicie :O ptakom to nie szkodzi?

Dominisia