Rekonstrukcja wyglądu Tutanchamona oraz jego maska pogrzebowa (po prawej). Fot. BBC One/Carsten Frenzl/Wikimedia

Król Tutanchamon był schorowany i zdeformowany: miał dziewczęce biodra, wystające zęby i szpotawą stopę – wykazała wirtualna autopsja najsłynniejszej mumii na świecie. Stworzony przez naukowców trójwymiarowy model ciała faraona to efekt wnikliwej analizy  genetycznej i skanów wykonanych za pomocą tomografii komputerowej.

Przy projekcie, który powstał na potrzeby filmu dokumentalnego BBC One „Tutanchamon: prawda odkryta”, pracował międzynarodowy zespół, w skład którego weszli m.in. naukowcy z włoskiego Instytutu Mumii i Człowieka Lodu w Bolzano czy kanadyjskiego Royal Ontario Museum. Przedstawili oni nowe hipotezy na temat przyczyn śmierci słynnego króla Egiptu.

Analizy genetyczne Tutanchamona potwierdziły to, co już wcześniej odkryli naukowcy: był on owocem związku faraona Echnatona z jego własną siostrą. To mogło być przyczyną schorzeń genetycznych i deformacji, na które cierpiał młody władca Egiptu.

Rekonstrukcja wyglądu Tutanchamona. Fot. BBC One

Tak wyglądał Tutanchamon. Fot. BBC One

Tutanchamon panował zaledwie 10 lat od czasu, kiedy w 1333 roku p.n.e. objął władzę w Egipcie. Zmarł, mając niespełna 20 lat. Jego pogrzebowa złota maska ukazuje młodego mężczyznę o regularnych, atrakcyjnych rysach, z pełnymi ustami i silnymi szczękami. Zachowane do naszych czasów posągi faraona sugerują, że jego sylwetce nie można było nic zarzucić. Aby to zweryfikować, naukowcy zgromadzili około 2000 skanów wykonanych techniką tomografii komputerowej. Wykonali również badania genetyczne szczątków Tutanchamona i jego rodziny. Prawda, jaką odkryli, okazała się nie tak piękna, jak to ukazywali starożytni artyści.

Młody faraon miał zdeformowane ciało – jego lewa stopa była szpotawa, co zmuszało go do poruszania się z pomocą laski. Analiza komputerowa potwierdza więc wcześniejsze wnioski, jakie wyciągnięto z obecności aż 130 lasek w komorze grobowej faraona w Dolinie Królów, które odkryte zostały w 1922 roku przez archeologa Howarda Cartera.

Młody faraon miał więc duże problemy z poruszaniem się. To doprowadziło badaczy do wniosku, że nie mógł zginąć w wypadku podczas jazdy rydwanem, jak do tej pory podejrzewano. Po prostu nie zdołałby się samodzielnie na tym rydwanie utrzymać – stwierdził Albert Zink z Instytutu Mumii i Człowieka Lodu w Bolzano. Uważa on, że śmierć Tutanchamona mogła być raczej wynikiem poważnych komplikacji związanych ze złamaniem nogi w okolicach kolana, pogłębionych przez malarię, na którą również cierpiał władca Egiptu (jak odkryli wcześniej naukowcy z Muzeum Narodowego w Kairze).

Fot. BBC One

A co z kobiecymi kształtami ciała władcy Egiptu? Tutanhamon nie był pierwszym mężczyzną z królewskiej dynastii, który miał szerokie biodra. Badacze odkryli u kilku jego przodków podobne cechy wywołane brakiem równowagi hormonalnej w organizmie. To również mogło doprowadzić Tutanchamona do przedwczesnej śmierci, a przyczyną zaburzenia gospodarki hormonalnej mogła być choroba dziedziczna, która nękała królewski ród.

Jednak na tym nie kończy się lista chorób, jakich doświadczył młody faraon. Jak stwierdził biorący udział w badaniach Ashraf Selim, radiolog z Uniwersytetu Kairskiego w Egipcie, Tutanchamon w okresie dojrzewania zachorował na jałową martwicę kości, znaną również pod nazwą choroby Kohlera. Jest to niezwykle bolesna przypadłość, prowadząca do znacznych deformacji kości.

Najnowsze analizy wykluczyły przypuszczenie, jakoby Tutanchamon został zabity ciosem w tył głowy, o czym świadczyć miała spora dziura w jego czaszce. Naukowcy ustalili, że uszkodzenie to powstało już po śmierci faraona, podczas balsamowania jego zwłok.

Tutanchamon zmarł bezpotomnie w wieku 19 lat. Był ostatnim królem Egiptu z XVIII dynastii.