Teleskop ARKYD będzie wyświetlał na obudowie zdjęcia swoich fundatorów

W ostatnią środę na Kickstartera trafił projekt firmy Planetary Resources, którego celem jest stworzenie teleskopu kosmicznego ARKYD przeznaczonego do celów nauki obywatelskiej, czyli do badań kosmosu przez rzesze internautów. W ciągu zaledwie 24 godzin inicjatywie udało się zgromadzić ponad 450 tys. dolarów, gdy pisaliśmy ten tekst było już ponad 488 tys., a gdy go będziecie czytać zapewne kwota przekroczy już pół miliona dolarów!

Planetary Resources jest firmą, która chce eksploatować złoża na asteroidach i w tym celu planuje w ciągu 11 lat wyprawić się na jedną z nich. Do poszukiwania odpowiednich asteroid chce wykorzystać kosmiczny teleskop, na który pragnie uzbierać brakującą kwotę niemal 1 mln dol. do 30 czerwca. Każdy, kto złoży datek na ten cel, będzie mógł skorzystać z teleskopu, robiąc zdjęcia kosmosu czy polując na własną asteroidę.

Chętni będą mogli wysłać w kosmos wraz z teleskopem swoje zdjęcia, które będą wyświetlane na obudowie urządzenia – po to, by specjalna kamera fotografowała je z Ziemią w tle. Takie zdjęcie zostanie potem przesłane do fundatora części teleskopu. To, jakiej będzie jakości i czy dostaniemy je również w postaci odbitki zależy od kwoty, jaką zdecydowaliśmy się wesprzeć projekt teleskopu. Już za 25 dolarów możemy zobaczyć swoje zdjęcie w kosmosie.

Firma Planetary Resources jest wspierana m.in. przez Larry’ego Page’a (szef Google’a) i Jamesa Camerona (reżyser „Avatara” i “Titanica”). Tutaj pisaliśmy o prowadzonym przez nią naborze na asteroidowego górnika: https://www.crazynauka.pl/nabor-na-gornikow-asteroidowych/

Teleskop ARKYD na orbicie

Jedną z wielkich zalet teleskopu ARKYD ma być jego niewielki rozmiar. Ważące zaledwie 15 kg urządzenie można stosunkowo tanio wynieść w kosmos, potrzebuje ono zaledwie 50 watów.

Inżynierowie z Planetary Resources montują prototyp teleskopu ARKYD

Kickstarter to słynna platforma crowdfoundingowa, na której firmy starają się o finansowanie ze strony internautów. Jak widać, projekt teleskopu kosmicznego przeznaczonego dla nich samych przypadł im do gustu. Poprzez naukę obywatelską, czyli rozproszone badania prowadzone przez dziesiątki tysięcy internautów, eksploruje się dziś m.in. kosmos w poszukiwaniu nowych galaktyk (Galaxy Zoo) czy odtwarza historię klimatu poprzez rozszyfrowywanie odręcznych zapisków w starych brytyjskich dziennikach okrętowych (Old Weather).

ARKYD na Kickstarterze