Rosjanie od dawna próbowali dostać się do jeziora Wostok – największego z podlodowych zbiorników wodnych na Antarktydzie. Wostok leży na głębokości około 4 km, ma 250 km długości i 50 szerokości.Jezioro odkryto w 1996 roku i od tego czasu próbowano dowiercić się do niego tak, by nie zanieczyścić wody. To ważne, bo ten zbiornik pozostaje odizolowany od świata od co najmniej pół miliona lat.

W tym roku udało się zdobyć pierwsze próbki lodu, który powstał z wody z jeziora Wostok. Odkryto w nim ślady DNA bakterii, które po zsekwencjonowaniu i wprowadzeniu do bazy danych okazały się zaledwie w 86% podobne do znanych bakterii. Już przy 90-procentowym podobieństwie mówi się o zupełnie nowym gatunku. 86% podobieństwa to już niemal inny świat.

To odkrycie daje nadzieję, że na lodowych światach takich jak księżyc Jowisza – Europa może istnieć pod lodową skorupą jakaś forma życia. Trzymamy za nią kciuki z całej siły!

0 0 votes