Wulkan Saryczewa podczas erupcji w 2009 roku. Fot. NASA

Zobaczcie niezwykle sugestywną animację erupcji Wulkanu Saryczewa na wyspie Matua w archipelagu Kuryli leżącym na północny wschód od Japonii. Schodzący w dół jasny jęzor pyłów to spływ piroklastyczny – lawina składająca się z gorących gazów i popiołów, które przemieszczają się z prędkością do 300 km/h i mają temperaturę do 1000 st. C.

Animacja ta została stworzona poprzez zestawienie sekwencji zdjęć zrobionych z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Autorem animacji jest Rob Simmon z NASA’s Earth Observatory.

Wybuch nastąpił 12 czerwca 2009 roku, powodując zakłócenia ruchu lotniczego pomiędzy wschodnią Azją i zachodnią Ameryką. Pyły wulkaniczne zostały wykryte w odległości 2400 km na południowy wschód od wulkanu i ponad 900 km na północny zachód.

Wulkan Saryczewa (1496 m n.p.m.) jest jednym z najbardziej aktywnych wulkanów na rosyjskich Wyspach Kurylskich. Przedtem jego erupcje rejestrowano w XX wieku. Poprzednia erupcja eksplozywna miała miejsce w 1989 roku, zaś w latach 1986, 1976, 1954 i 1946 nastąpiły erupcje mieszane, połączone w wylewem lawy.