Powstanie Polska Agencja Kosmiczna - POLSA. Fot. NASA

Powstanie Polska Agencja Kosmiczna – POLSA. Fot. NASA

WAŻNE! 25 lipca 2014 roku Sejm uchwalił utworzenie Polskiej Agencji Kosmicznej (skrót POLSA od: Polish Space Agency). Posłowie przegłosowali to niemal jednomyślnie, co jest ewenementem w polskim Sejmie.

POLSA nie jest polskim odpowiednikiem NASA, bo Polska już należy do takiej organizacji, a jest nią Europejska Agencja Kosmiczna (ESA). Idea utworzenia POLSA jest wzorowana na podobnych agencjach istniejących w innych państwach europejskich, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania przemysłu kosmicznego w danym kraju, takich jak francuska agencja kosmiczna (Centre national d’études spatiales – CNES) czy niemiecka agencja kosmiczna (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – DLR).

Po co nam POLSA?

Dzięki niej firmom będzie łatwiej zdobywać fundusze na swoje projekty ze środków Europejskiej Agencji Kosmicznej, do której Polska należy od 2012 roku. Agencja uprości też współpracę między biznesem a ośrodkami naukowymi, przyspieszając komercjalizację rozwiązań kosmicznych. Do tej pory zadania pozyskiwanie finansowania, zamówień i wdrażania produkcji technologii kosmicznych podzielone były między różne ministerstwa i instytucje państwowe, przy dużym udziale Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk. Teraz sprawami tymi będzie się zajmować przede wszystkim POLSA.

Koszty działania POLSA szacowane są na 5-10 mln zł rocznie, jednak ta inwestycja zwróci się niezwykle szybko chociażby dzięki kontraktom realizowanym przez polskie firmy na zlecenie ESA.

Najważniejsze jest to, że wreszcie ma szansę rozwinąć się w naszym kraju przemysł kosmiczny – ma on jedną z najwyższych stóp zwrotu spośród wszystkich sektorów gospodarki.

O tym, dlaczego Polsce potrzebny jest przemysł kosmiczny, pisaliśmy tutaj