Tak wygląda kosmiczny dom gekonów. Fot. Roskosmos

To jedno z najdziwniejszych doniesień naukowych ostatnich dni – aż się prosi, żeby się znaleźć na łamach Crazy Nauki! Wystrzelony 19 lipca 2014 roku rosyjski satelita Foton-M 4 po kilku dniach odzyskał łączność z Ziemią. Gekony biorące udział w seksmisji są już bezpieczne.

Jak wygląda seks w warunkach mikrograwitacji? Czy wpływa na zdolność reprodukcyjną? Rosjanie postanowili to sprawdzić, wysyłając na orbitę satelitę z pięcioma gekonami na pokładzie: czterema samicami i jednym samcem. Towarzyszą im muszki i jedwabniki oraz grzyby, nasiona i rośliny.

Satelita Foton-M 4. Ilustracja: Roskosmos

Losy zwierzęcej załogi zawisły na włosku, kiedy okazało się, że Rosyjska Agencja Kosmiczna (Roskosmos) utraciła z satelitą łączność. Gdyby nie udało się jej odzyskać, gekony zmarłyby z głodu i pragnienia w ciągu dwóch i pół miesiąca.

Jednak po kilku dniach kontakt został przywrócony i misja może być kontynuowana. Zgodnie z planem ma ona potrwać 60 dni, a kapsuła z gekonami na pokładzie ma wylądować 16 września 2014 roku niedaleko granicy z Kazachstanem. Ten typ kapsuły został opracowany jeszcze w latach 60. na potrzeby misji Wostok.