captcha image

Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.

 

Patrzenie w ekran przed snem może być niebezpieczne dla zdrowia. Fot. Johan Larsson

Patrzenie w ekran przed snem może być niebezpieczne dla zdrowia. Fot. Johan Larsson

Czytanie przed snem może być groźne, o ile wpatrujemy się w urządzenie emitujące dużo niebieskiego światła. Badacze z Brigham & Women’s Hospital w Bostonie stwierdzili, że ekspozycja na takie promienie wywołuje w mózgu reakcje zakłócające rytm okołodobowy.

Problem w tym, że niebieskie światło to dla mózgu sygnał, że trwa dzień. Promieniowanie o tej długości fali to istotna część światła słonecznego, a jego obecność ogranicza wydzielanie melatoniny w mózgu. A to z kolei zakłóca sen i prowadzi do dalszych problemów.

Podczas badań zaproszono 12 ochotników, którzy spali w laboratorium pod kontrolą naukowców. Przez pięć wieczorów badani czytali przez 4 godziny relaksujące ich lektury na tabletach. Kolejne pięć wieczorów spędzili przy tej samej lekturze czytając ją na papierze.

Okazało się, że czytający z ekranu emitującego światło trudniej zasypiali, a podczas snu krócej znajdowali się w fazie REM. Następnego dni trudniej się budzili i byli mniej wyspani.

Jednocześnie naukowcy przytaczają badania mówiące, że 90% Amerykanów co najmniej kilka razy w tygodniu używa urządzeń elektronicznych na mniej niż godzinę przed snem. Badań dla Polski nie znamy, ale można przyjąć, że spora część Polaków wpatruje się leżąc w łóżku w ekran telefonu, ogląda przed snem filmy lub (oby) czyta książki na tablecie.

Warto pamiętać, że wiele badań wskazuje na związek niedoborów snu z chorobami układu krążenia czy cukrzycą. Przy współczesnym trybie życia, w którym coraz trudniej znaleźć czas na bezpieczne 7 godzin snu nawet niewielkie zakłócenia mogą być niebezpieczne.

Najlepsze rozwiązanie to po prostu odstawić elektronikę z ekranami LCD na dobre dwie godziny przed snem. Jeśli czytać, to albo papierową książkę albo czytnik e-booków, który wykorzystuje papier elektroniczny. Najlepiej ten niepodświetlany

Dla absolutnie uzależnionych mamy pewien sposób. Jest kilka aplikacji, które dostosowują kolor ekranu do pory dnia. Ku wieczorowi widzimy dzięki nim mniej białoniebieskiego światła, a więcej koloru brązowego i pomarańczowego.

Dla komputerów oraz iPhonów i iPadów (niestety tylko z jailbreakiem) można skorzystać z programu f.lux.

Na urządzeniach z Androidem dobrze działa aplikacja Twilight.

 

A czy wiesz, że…

…czytanie po ciemku wcale NIE psuje wzroku? To mit!

Nie szkodzie też oglądanie telewizji z bliska. Serio!

 

29-12-2014 Dodałem informację o jailbreaku niezbędnym do działania f.lux na iOS  

 

Patrzenie przed snem na ekran telefonu, tabletu czy komputera może być niebezpieczne dla zdrowia 
4.9 (97.5%) 192 głosów

Czego u nas szukaliście?

  • Dla systemów Linuks – program Redshift – http://404.g-net.pl/2014/08/redshift-1-9-1-zachod-pikseli-monitorze/

    • f.lux działa też na Linuksie. No i link już powinien być ok.

  • Marek

    Jakiś czas temu czytałem o badaniach prowadzonych z udziałem pielęgniarek. Cała obserwacja dotyczyła wpływu częstego “narażenia” na sztuczne światło w nocy i wpływu tego “narażenia” na zdrowie. Okazało się, że średni poziom zachorowań na raka u tej grupy pracowniczej był o ok. połowę wyższy, niż w grupach zawodowych nie wystawiających się na takie nocne naświetlanie. Z tego, co napisali naukowcy okazuje się więc, że zaburzanie proporcji melatonina-serotonina i cyklu dobowego to nie tylko wymysł mamy, ale ważna sprawa i nie warto ryzykować na dłuższą metę z siedzeniem po nocach 🙂

    • Gość

      Melatonina jest 3 razy mocniejszym antyoksydantem niż witamina C. Może zapobiegać nowotworom.

  • oko
    • Źródło czego?

      • Zibi

        Źródło tego wpisu. Autor bloga raczej nie wykonał pracy dziennikarskiej co oznacza że przepisał z sieci nie powołując się na źródło.

        • Nie widziałem wcześniej wpisu na The Verge. Podstawą była informacja prasowa szpitala (http://www.brighamandwomens.org/about_bwh/publicaffairs/news/pressreleases/PressRelease.aspx?sub=0&PageID=1962). Potem zebrałem zebrałem więcej informacji o zagrożeniach związanych z brakiem snu. Do tego dodałem program Twilight, z którego sam korzystam i znalazłem taki, który działa na innych platformach.
          Więc – nie. Nie “przepisałem z sieci nie powołując się na źródło”.

          Zanim napisze się taki komentarz warto dowiedzieć się, jak działa internet. To, że ta sama informacja pojawia się w wielu miejscach nie wynika z tego, że ktoś od kogoś “przepisuje”.
          Piotr Stanisławski

  • Adramel

    Najlepiej przed spaniem czytać z ekranów AMOLEDowych. Czarne tło i ciemnoszare litery, tak że dopiero w ciemności coś widać. Taka konfiguracja prawie w ogóle nie emituje światła. Można czytać w całkowitej ciemności, czego nie da się osiągnąć na e-inkach (i papierowych książkach), bo te wymagają jakiegoś światła.

  • Korzystam z f.lux’a od ok. 2 lat, i nie wyobrażam sobie pracy bez niego, i korzystania z PC bez niego 🙂

  • joanka

    albo może używać..okularów przeciwsłonecznych wieczorem (w łóżku przed snem:) Widoczność jest dobra ale kolory zmienione. CO WY NA TO? 🙂

  • hops

    12 ochotników no to próba niesamowita…

  • Paweł optyk

    Nic dziwnego że czytając ta sama książkę zasypiali szybciej 😛

    Ci naukowcy

  • Pingback: Socjolog od kuchni()

  • Basia

    Bardzo ciekawy artykuł. Problemy ze snem mogą też być wywołane przez elektrosmog, który jest emitowany przez komputery, komórki i inne urządzenia elektryczne. Ostatnio szukałam czegoś co by usunęło elektrosmog z mojego mieszkania i kupiłam na targach zdrowia orgonit. I działa, ponieważ odkąd go mam to lepiej mi się śpi, głowa i oczy przestały mnie boleć a praca przy komputerze nie jest już taka męcząca. Gdybyście chcieli zobaczyć co to jest podaję linka http://www.magicstones.co. To polski specjalistyczny sklep z orgonitami. Polecam i Pozdrawiam. Baśka

    • Paweł

      hahhaahahhahahahaahahahhaa, większego naciągania ludzi nie widziałem 🙂

Nie ma więcej wpisów