Hasło zostanie wysłane na twojego e-maila.
Mars dziś i przed miliardami lat

Mars dziś i przed miliardami lat. Rys. Michael Lentz/NASA Goddard Conceptual Image Lab

Jedno wiemy już na pewno – na Marsie istniała woda. Dowiodły tego wyniki badań prowadzonych m.in. przez łazik Curiosity. Dlaczego jednak już jej nie ma i jak wyglądał Mars gdy jeszcze po nim płynęła?

Dziś ciekła woda nie pojawia się na powierzchni planety z powodu braku atmosfery. Przy tak niskim ciśnieniu i niskiej temperaturze istnieje albo w postaci pary wodnej, albo lodu. Co prawda NASA podejrzewa, że w niektórych miejscach mogą się pojawiać ślady ciekłej wody, która nie zamarza ze względu na zawarte w niej domieszki, ale to wyjątek.

Prowadzone dziś badania, zwłaszcza te najnowsze, które stały się możliwe dzięki Curiosity, pokazują, że przed miliardami lat na Marsie była zarówno gęsta atmosfera, jak i mnóstwo wody. Wskazuje na to ukształtowanie terenu – choćby zachowane do dziś ślady wodnej erozji. Również skład chemiczny powierzchni pokazuje, że Czerwona Planeta miała swoje jeziora, rzeki i oceany.

Jednak Mars przeszedł inną drogę, niż Ziemia. Ponieważ jest od niej mniejszy, to jego wnętrze szybciej wystygło. Przez to ustał ruch jądra i zniknęło pole magnetyczne. Atmosfera przestała być chroniona przed cząstkami wiatru słonecznego i z czasem została po prostu zdmuchnięta. Temperatura na planecie spadła, większość wody uleciała w kosmos, a pozostały niewielkie jej ilości uwięzione w glebie lub zamarznięte na powierzchni w okolicach biegunów.

Przygotowana przez NASA’s Conceptual Image Lab animacja pokazuje, jak Mars wyglądał w czasach, gdy był przyjazny życiu i jak z czasem zmieniał się w czerwoną pustynię, jaką jest dziś.

Tak mogła wyglądać Czerwona Planeta pełna błękitnej wody:

Mars pokryty wodą - tak mógł wyglądać miliard lat temu.

Mars pokryty wodą – tak mógł wyglądać miliard lat temu. rys. Ittiz/Wikipedia

Warto zobaczyć też niezwykły film pokazujący przelot nad powierzchnią Marsa widziany z pozycji sondy kosmicznej Mars Express.

I jeszcze – dla bardziej dociekliwych i wytrwałych – kawałek historii badań nad marsjańską wodą. Od pewnego pana, któremu się wydawało, że coś widzi (choć nie widział) po słynny obrazek z batonikiem i szklanką.

Trudno uwierzyć, że Mars mógł kiedyś tak wyglądać

• Marsjanin

Niebawem marsjańskie wykopaliska archeologiczne potwierdzą, że w odległych epokach żyliśmy na Marsie, a jak warunki tam dramatycznie się pogarszały, zdecydowaliśmy się przenieść na sąsiednia planetę Ziemię 🙂

• PanKurczak

i żeby było trudniej wywalić całe statki kosmiczne i wszystko inne, ba! nawet ubrania i zacząć się garbić żeby było fajnie

• Boluś

sądzę, że to wcale nie taka głupia teoria. Wydaje mi się też, że nie samymi chmurami i wodą mars żył. Ewidentnie coś w niego gruchnęło coby go spalić, ale wydaje mi się, ze poza szaroniebieskim krajobrazem figurowała też zieleń różnych odcieni, bo niby czemu nie? ;>

Chyba, że zamiast chlorofilu była hemoglobina:P

• Boluś

Chyba, że zamiast chlorofilu była hemoglobina:P

• Tiamat

Było życie i cywilizacja.Zniszczona w wojnie z Tiamat około 3 miliardy, dziewięćset milionów lat temu.Tiamat rozbita przez Marsa.Ocean nie brał udziału w tej wojnie.Po rozbiciu Tiamat jeden z jej fragmentów nakierowano na Ocean i w ten sposób planeta ta otrzymała ląd.Królowa Tiamat walczyła z synami. Jeden rządził Marsem , drugi Oceanem,. Mieszkał pod wodą do czasu otrzymania lądu.Stąd mity o Posejdonie.Nie wyssane z palca.Ten co został pokonany na marsie, zginał w podziemiach.Kto wie, może tam jeszcze żyje? To żart. Na Marsie już nikt nie żyje, nie ma tam odpowiedniej atmosfery,wody..znikoma ilość.Ale ta wojna Tiamat z Marsem- coś wspaniałego! Co za technika!
    Po unicestwieniu Marsa i Tiamat władzę w układzie objął Ocean. Król Tiamat musiał ustąpić synowi.Królowa Tiamat po przegranej wojnie odleciała siać życie na innej planecie.Bo cała cywilizacja w Układzie została przyniesiona przez cywilizację osiadłą na Tiamat.Należy dokładnie studiować starożytne przekazy, geologię ,i znać chociaż trochę kosmologię.