Przygotowania załogi ekspedycji 42. Fot. NASA

Ekspedycja 42, której trzech członków rusza dziś na Międzynarodową Stację Kosmiczną zapowiada się bardzo ciekawie. O 22:01 polskiego czasu  [przepraszamy, poprzednia informacja była błędna] na pokładzie statku Sojuz w kosmos polecą:

Samantha Cristoforetti, włoska astronautka z ESA

Anton Szkaplierow, astronauta rosyjski

Terry Virts, amerykański astronauta z ESA

Cała trójka to lotnicy wojskowi i to – jak zauważa Phil Plait – z krajów, które na jakimś etapie swoich dziejów były wrogami. Teraz wspólnie wysyłają w kosmos przedstawicieli swoich armii by wspólnie prowadzili badania na orbicie. Już samo to jest swoistym fenomenem.

Włoszka, Rosjanin i Amerykanin dołączą do Rosjanki, Rosjanina i Amerykanina, którzy są członkami poprzedniej, 41. ekspedycji i pozostają na orbicie od trzech miesięcy.

Ekspedycja 42 najwyraźniej ma fantazję. Ich oficjalny plakat promujący misję wygląda następująco:

Oficjalny plakat ekspedycji 42. Fot. NASA

Oczywiście motywy z „Autostopem przez galaktykę” wykorzystano za zgodą spadkobierców Douglasa Adamsa.

Ekspedycja 42 będzie drugą, której uczestniczkami będą dwie kobiety – poza Samanthą Cristoforetti na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej znajdować się będzie Jelena Serowa, która zasłynęła już m.in. skutecznym usadzeniem dziennikarzy zadających jej przed odlotem głupie pytania.

Samantha Cristoforetti w kabinie Sojuza. Fot. NASA

Samantha Cristoforetti zapowiada się na kolejną gwiazdę kosmicznej misji – od czasu Chrisa Hadfielda coraz częściej zdarzają się astronauci, którzy mają zapał i chęć popularyzowania tego, co dzieje się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Wkrótce na Ziemię wraca niemiecki astronauta Alexander Gerst, który zasłynął świetnymi zdjęciami z orbity i doskonale prowadzonym profilem na Twitterze, na którym pojawia się wiele ciekawych zdjęć i filmów.

Już teraz warto śledzić panią Cristoforetti na Twitterze i Flickrze oraz Facebooku. Wygląda na to, że będzie pokazywała mnóstwo ciekawych materiałów.

A tu można zobaczyć dzisiejszy start statku Sojuz, który wyniesie na orbitę troje astronautów:

Broadcast live streaming video on Ustream

Gdyby ktoś chciał oglądać z Ziemi Międzynarodową Stację Kosmiczną, to radzimy jak to robić

Można również zobaczyć Ziemię z kosmosu tak, jak widzą ją astronauci